Slik selger du på Amazon FBA i Norge

Jan Kenneth Hansen

Jan Kenneth Hansen

Sist oppdatert:

årlig omsetning på over 513 milliarder dollar

Mange norske selskaper ønsker å ekspandere til utlandet for å selge sine produkter. Amazon med over 900 millioner besøkende hver måned og en årlig omsetning på over 513 milliarder dollar (referanse: Wikipedia) virker som en perfekt plass å starte. 

Men mange er skeptiske til at de kan bryte gjennom på denne plattformen og nå ut til kundene, i og med at det er et ekstremt stort antall aktive selgere på denne markedsplassen. Men er det slik at alle er aktive, og hvor lang tid tar det å bryte gjennom?

mange muligheter til å selge på Amazon

For oppstartsbedrifter er det absolutt utfordrende, men ikke umulig. Det som tar tid for mange er å måtte sjonglere salgene mellom forskjellige plattformer.

Det å drive sin egen nettbutikk krever nok arbeid og engasjement, uten å måtte flette inn enda en plattform du må oppdatere hele tiden. 

Men faktisk er det nettbutikkløsninger som har tenkt på dette, med muligheter oppdatere nettbutikken og deretter legge ut varen på Amazon med bare noen få klikk! 

Her skal vi se nærmere på hvordan dette fungerer, og hvordan du kan maksimere ditt salg og effektivisere produktannonser på flere plattformer. Men først…

Er Amazon FBA for Norge?

For nettbutikker som ønsker å ekspandere til utlandet med sine produkter er det absolutt muligheter å selge på Amazon. I dag er det mange norske bedrifter som sitter på gjerdet og venter på at Amazon skal lanseres i Norge, etter at Sverige har fått sin egen plattform i 2020. 

For dem som kun vil selge innenlands i Norge må de nok vente til at Amazon lanserer norske sider. Men er du ute etter vekst og vil ekspandere til utlandet, er det absolutt ingenting å vente med. 

skrive gode produktbeskrivelser

Per dags dato har Amazon blant annet varelager i Storbritannia, Tyskland, Polen Italia og Spania, slik at du kan sende varene dine til et Amazon-lager og de tar seg av hele jobben med å sende ut varene til dine kunder på plattformen. Det eneste du trenger å fokusere på er å skaffe kunder og å skrive gode produktbeskrivelser. 

Men det som kan være tidkrevende er å sjonglere flere plattformer på samme tid. I tillegg må du jo ha engelske produktbeskrivelser og bruke tid på å lære deg å kjenne produktkategorier og regelverk for å markedsføre produktene på Amazon. Så det tar tid å få hjulene i gang, men absolutt den viktigste plattformen for ekspansjon ut i Europa og USA.

Dette får du med Amazon FBA

Forutenom at du får tilgang til verdens største markedsplass med millionervis av shoppere verden rundt, er det også en rekke fordeler med å innlemme Amazon FBA for å kunne lykkes med salget utenfor Norge. Her er noen av de viktigste fordelene: 

millioner av kunder over hele verden
  • Eget sentrallager: Et viktig aspekt å vurdere er ordreoppfyllelse, som refererer til prosessen med å levere produktet til kunden. Når du selger på Amazon har du to alternativer for ordreoppfyllelse –  «Fulfilled by Amazon» (FBA) og «Fulfilled by Merchant» (FBM). Med FBA sender du varelageret ditt til et “Amazon Fulfillment Center”, og Amazon tar seg av frakt og pakking av varene. 
  • Returer: Med FBA får du en mye enklere prosess med å behandle kundeklager og retur av produkter. Det eneste du trenger å gjøre er å bestille returseddel for kunden så tar Amazon av seg resten av jobben med å motta varen. Er det snakk om en defekt vare kan Amazon sende ut varen på nytt, eller eventuelt hjelpe deg med å behandle refusjoner.
  • Lavere fraktkostnader: Å måtte forhandle frem priser med å sende varer til andre land er tidkrevende, og dette kan bli et fordyrende ledd som skremmer bort kunder fra din butikk. Derfor er det mye bedre at varene er på et Amazon-lager og ha allerede svært konkurransedyktige betingelser på fraktpriser. (Les også: Spar penger og tid på logistikk med 3PL).
  • Integrering med din nettbutikk: Istedenfor å måtte gjøre alt manuelt med å sette opp annonser på Amazon på nye produkter, kan du heller velge en nettbutikkløsning som kan integreres med plattformen. Dette sparer deg for mye tid, ettersom det eneste du trenger å gjøre er å overføre allerede eksisterende produktbeskrivelser og bilder fra din nettbutikk. 

Per dags dato er det Shopify og Bigcommerce som har de beste løsningene for å integrere med Amazon FBA. Faktisk kan du sende alle varer til Amazon-lageret, slik at bestillinger fra din nettbutikk vil bli behandlet gjennom samme systemet. På denne måten slipper du problemet med å måtte behandle innkommende ordre på to forskjellige plattformer. 

Men det du er nødt til å gjøre deg kjent med er produktkategoriene på Amazon, slik at du får lastet opp produktene korrekt. I tillegg bør du gjøre deg kjent med alle spesifikasjonskrav for produktene som Amazon ønsker at du skal legge til på produktbeskrivelsene. 

Slik oppretter du Amazon FBA i Norge

  1. Først må du ha en vanlig aktiv konto på Amazon som er verifisert. Dette ordner du ved å klikke på «Hello, sign in» øverst på nettsiden og deretter «New Customer? Start here»
  2. Deretter går du helt nederst på Amazon nettsiden og velg enten «Sell on Amazon» eller «Sell on Amazon Business” og velg løsningen som passer best for deg.
  3. Oppgi kontaktinformasjon: Oppgi kontaktinformasjon som fullt navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
  4. Legg til bankopplysninger: Legg til bankopplysningene dine for å motta betalinger fra Amazon.
  5. Godkjenn vilkår og betingelser: Les og godkjenn Amazon Services’ vilkår og betingelser.

For å sikre at deres kunder får en god opplevelse, vil Amazon også verifisere informasjonen du har oppgitt om deg selv og virksomheten din. Dette kan inkludere å verifisere identiteten din, kontaktinformasjon og eventuelle tillatelser du har til å selge produktene dine.

Velg den løsningen som passer deg best

Videre når du selge sende dine produkter til Amazon FBA, må produktene dine oppfylle en rekke krav. Her er noen av de viktigste:

  • Sikkerhet: Produktene må være sikre å lagre og sende. De må ikke inneholde noen farlige stoffer eller komponenter, og de må være merket og pakket riktig for å unngå skade under lagring og transport.
  • Kvalitet: Produktene må være av høy kvalitet, med en fungerende design og ingen defekter eller mangler.

Merking: Produktene må være merket med de nødvendige etiketter, inkludert produktnavn, størrelse, vekt, og andre relevante opplysninger.

Oppsummering

Norsk nettbutikk og gjennom Amazon
  • Norske forhandlere kan absolutt selge med Amazon FBA, det eneste du må tenke på er en effektiv flyt mellom bestillinger på din norske nettbutikk og gjennom Amazon. 
  • Med varene dine lagret, pakket og sendt med Amazon, slipper du utfordringene med å finne transportselskaper selv, og får gode avtaler på frakt i hele verden. 
  • Om du ikke har en nettbutikkløsning i dag som støtter integrering av Amazon FBA, anbefaler vi Shopify hvor du kan både overføre produktbeskrivelser og i tillegg behandle alle dine bestillinger gjennom Amazon sitt lager.
  • For å lykkes som selger på Amazon er det viktig at du setter deg inn i hvordan produktbeskrivelser og annonser skal opprettes, og hvilken informasjon som Amazon trenger for å aktivere annonsene. 
  • Registreringsprosessen og verifisering kan virke tidkrevende, men Amazon har lagt klar instruksjoner og veiledninger under prosessen slik at du får veiledning hele veien.

Om Forfatter

Jan Kenneth Hansen

Om Forfatter

Hei, jeg er Jan Kenneth Hansen

Jeg jobber hovedsakelig som skribent for flere nettsider og nettbutikker, og publiserer innhold på en rekke forskjellige plattformer. Målet mitt er å hjelpe deg å finne nettbutikkløsningen som passer best for deg ut i fra mine egne erfaringer.