Hvordan starte en nettbutikk med den beste løsningen

Leter du etter den beste plattformen for å starte din egen nettbutikk? Da bør du ikke ta en forhastet beslutning når du velger en handelsplattform.

Å velge en plattform som passer din forretningsmodell og marked, er sannsynligvis en av de viktigste beslutningene du må ta for å lykkes med bedriften.

Du kan bytte leverandører, produkter, markedsføringstiltak, logistikk og andre faktorer i etterkant. Å bytte plattform for nettbutikken din er imidlertid både arbeidskrevende og vanligvis kostbart. Jo bedre det går for bedriften din, jo vanskeligere er det å endre systemer.

Vi anbefaler derfor at du tar et veloverveid valg av e-handelsplattform fra begynnelsen.

Ulike e-handelsplattformer er bra for forskjellige typer virksomheter. Du bør derfor definere forretningsidé, behov og prioriteringer i en formell forretningsplan. Dette vil øke sjansene for at du velger å bygge din nettbutikk med den tjenesten som passer best for dine behov.

Kort sagt er det 3 forskjellige plattformer som vi anbefaler for det norske markedet. Som et generelt råd mener vi at man bør velge en stor og internasjonalt veletablert e-handelsplattform som er godt tilpasset det norske markedet.

På denne måten får du ikke bare en egen nettbutikk som fungerer bra for Norge. Med en internasjonalt anerkjent plattform er fremtidig utvidelse også mulig, og du får god funksjonell støtte for å håndtere fremtidige behov.

I de fleste tilfeller anbefaler vi Shopify som den beste plattformen for Norge. Men det avhenger av dine spesifikke behov og hvilke erfaringer har du hatt tidligere.

Her går vi over hvilke plattformer som er best for Norge, basert på de vanligste behovene.

Lage nettbutikk basert på dine behov

Denne guiden tar sikte på å skape de rette forholdene, spesielt for gründere og startups, for å bygge lønnsom e-handel fra bunnen av. Ved å nøye vurdere og utføre anbefalingene i vår guide når du skal lage nettbutikk, i tillegg til å spare tid og penger, kan du også forhindre dårlige beslutninger som har store konsekvenser for lønnsomheten din senere.

Et av de viktigste trinnene i vår anbefalte prosess er å velge en e-handelsplattform som passer deg, ditt selskap og ditt marked.

For at du skal kunne velge en passende plattform for dine spesielle behov, anbefales det at du først lager en forretningsplan. Et formål med forretningsplanen er å kartlegge fremtidige behov. Det vil da være lettere å velge en plattform som passer best for din forretningsmodell.

Vår analyse av plattformer i det norske markedet er behovsbasert. Netthandelsplattformene vi anbefaler for når du skal lage nettbutikk selv er designet for de vanligste behovene vi har identifisert. I sjeldne tilfeller kan imidlertid din forretningsmodell være så unik at ingen av behovene vi identifiserte nedenfor vil passe deg. Imidlertid forteller vår erfaring at behovene vi definerte nedenfor for hver plattform dekker minst 8 av 10 av startups som er på markedet.

Det skal også nevnes at et unntak her gjelder for etablerte netthandelsbedrifter som allerede har en eksisterende nettbutikk integrert med andre systemer (HR, ERP, BI, Finance etc.) For større selskaper som ønsker å erstatte eksisterende systemer med en ny plattform, kreves det vanligvis mer. avansert kartlegging av prosesser samt analyse av behov. Her kan du kontakte oss for å bestille råd eller få kostnadsoverslag i forbindelse med anskaffelse av nytt e-handelssystem.

De tre beste tjenestene for å starte en nettbutikk i Norge:

  1. Shopify er en av verdens mest populære e-handelsplattformer. Shopify har investert i å etablere seg i Norden og er godt tilpasset først og fremst det norske markedet. Plattformen er egnet for både nybegynnere og profesjonelle. Dette er plattformen vi anbefaler for mer seriøse nettbutikker. Plattformen er enkel å bruke og gir de beste mulighetene for utvidelse (Beste løsning for skalerbarhet).
  2. Wix er en plattform som for eksempel passer for deg som vil selge gjennom en webside eller blogg. Wix er en internasjonalt veletablert tjeneste med god funksjonell støtte for Norge, med support team som kan hjelpe med hvordan starte butikk og komme i gang. Wix er enkel å bruke, stilig design og rimelig. (Wix passer for mindre nettbutikker og har ikke like god støtte for større nettbutikker som Shopify.)
  3. WooCommerce er en plattform for «open source». Plattformen er ikke egnet for nybegynnere. WooCommerce regnes som en av de beste tjenesteløsningene i verden for de som ønsker en mer fleksibel plattform. Tjenesten kan lastes ned og brukes gratis, men krever at du leverer webhotell, CMS (WordPress) og tema. WooCommerce er mer sammensatt og krever mer tid til å lære enn Shopify og Wix.

#1 Shopify Norge

Shopify er en verdensledende netthandelstjeneste som nå også har blitt en av de mest populære tjenestene for Norge. Årsaken til at Shopify fortsetter å vokse i popularitet rundt om i verden er fordi tjenesten både er enkel å bruke mens Shopify er en av de mest komplette plattformene på markedet i dag.

Spotifys konsept er bygget rundt en komplett, omfattende løsning for deg som vil drive nettbutikk. Dette betyr at brukerne får alt de trenger på ett sted. Temaer (designmaler), domene, hosting, tilleggsfunksjoner og support er dermed samlet på ett sted. Shopify er det ultimate produktet for gründere som ikke trenger å gjøre sine egne tilpasninger med kode (PHP, CSS osv. Selv om det er mulig).

Du trenger ikke teknisk kunnskap, men kan i stede begynne å bygge nettbutikken din fra første dag. Dermed er Shopify på topp fra et brukerperspektiv, men tilbyr samtidig teknologi og funksjonalitet som er i høysetet.

Tjenesten anses for å være en av de mer «skalerbare» e-handelstjenestene på markedet, noe som betyr at mange brukere blir hos Shopify selv når deres nettbutikk vokser i salg og kompleksitet. Følgelig er Shopifys brukere begge nybegynnere som nettopp har begynt å selge online til verdensledende selskaper (som: Red Bull, David Beckham Eyewear, The Economist, Penguin books, BBC Shop, etc.)

Shopify er en verdsatt plattform både i Norge og internasjonalt. Den største ulempen med Shopify er imidlertid at systemet ikke er veldig fleksibelt fra brukerens synspunkt. Du må ikke samme grad av frihet som ved bruk av en plattform av «open source»(opensource).

Shopifys tjenester har markedspriser. Plattformen er ikke utrolig dyr å bruke, men for de som først og fremst er ute etter en billig nettbutikkløsning, er det bedre alternativer i markedet.

Shopify kan oppsummeres som følger:

  • Plattformen er en av verdens ledende e-handelsplattformer med nær 20% av verdens markedsandel. (Plattformen har millioner av brukere over hele verden og fortsetter å vokse).
  • Plattformen krever ingen tidligere erfaring og er egnet for nybegynnere. (Samtidig bruker Shopify moderne teknologi og er i spissen for å ta i bruk den nyeste teknologien og funksjonene i markedet.)
  • Plattformen er godt tilpasset det skandinaviske e-handelsmarkedet. Systemet kan håndtere NOK, skatt, moms, språkinnstillinger og betalingsfunksjoner som typisk blir verdsatt i det norske markedet. (Klarna Checkout, PayPal, Vipps, Swish, betaling via faktura)
  • Plattformen anses som god fra et «skalerbarhetsperspektiv» som brukere du har gode muligheter for utvidelse. Shopify har forskjellige tjenesteløsninger for både små og store selskaper. Flere brukere blir med plattformen selv når omsetningen når milliarder.
  • En av markedets beste plattformer for alle som vil teste dropshipping i Norge. Plattformen er integrert med appen Oberlo – som gir brukere tilgang til hundretusener av dropshipping-elementer.
  • Som bruker har du muligheten til å bruke et bredere spekter av funksjoner enn noen sammenlignbar plattform. (Apper er utviklet og solgt av frittstående utviklere gjennom en markedsplass for Shopifys brukere. Det er stadig nye funksjoner for brukerne av plattformen. Plattformen er dermed alltid i forkant når det gjelder moderne apper og funksjoner.)

Shopify er relativt en rimelig tjeneste og du får mye for pengene. Du kan også teste Shopify gratis uten noen forpliktelse. (Du trenger ikke å oppgi et kredittkort eller annen sensitiv informasjon for å teste plattformen.)

Les hele artikkelen vår om Shopify: Vi testet Shopify i Norge: Desse ting bør du vite om


#2. Wix butikk

Wix er en plattform som har noen likheter med Shopify. Plattformen er en av de internasjonalt største og mest veletablerte e-handelstjenestene på markedet.

Det som skiller Wix fra andre e-handelsplattformer er at Wix har en bredere tjenesteløsning. Wix-plattformen er kun utviklet for e-detaljister. Plattformen har også en stor andel brukere som bare bruker Wix-plattformen for å bygge et nettsted og blogger og er svært populær blant de som vil drive nettbutikk som hobby.

Følgelig er Wix en tjenesteløsning som kan være av spesiell interesse for alle som ønsker å opprette en webside eller blogg for kommersielle formål. Selvfølgelig kan du bare bruke Wix til å bygge en vanlig nettbutikk, men for de som ønsker å bygge en blogg eller nettsted og ordne salg av produkter, klær eller tjenester, er Wix en enestående løsning. (En lignende løsning er Webnode som også er godt tilpasset for Norge.)

Wix kan beskrives som en komplett løsning for alle som ønsker å bygge et nettsted. Du kan dermed bygge et nettsted, blogg eller nettbutikk, eller en kombinasjon av disse nettstedene.
Plattformen anses å være en av de mest brukervennlige plattformene som er tilgjengelige på markedet.

Du får alt servert på ett sted, for eksempel: Webhotell, domene, support, nettstedbyggere, apper og funksjoner.

En annen fordel med plattformspilleren er at Wix kan brukes gratis. (Merk: Wix er et overskuddsforetak, og du bør forvente å til slutt overføre til en betalende kunde. Den gratis tjenesten er opprettet for å la brukerne teste systemet før de bestemmer seg for å betale eller ikke.)

Vi anbefaler Wix nettbutikk for:

  1. Mindre og mellomstore nettbutikker (Wix er den beste plattformen for prisen på tjenestene vi anbefaler. Men Shopify gir deg en plattform det er bedre å vokse med). Her kan du se Wix forskjellige priser og planer.
  2. Du ønsker å opprette en blogg eller en webside og tilby salg av produkter eller tjenester.

Wix er opprettet for nybegynnere, og er en av de mest brukervennlige plattformene som finnes på markedet. Hvis du har ambisjoner om å opprette en bransjeledende nettbutikk med god systemstøtte for vekst, bør du vurdere Shopify i stedet. Det er den beste komplette helhetsløsningen, ikke bare for Norge, men også internasjonalt.

Her oppsummerer vi noen punkter om Wix-plattformen:

  • En internasjonalt stor plattform med brukere i noen hundre land.
  • Plattformen er godt tilpasset det norske markedet. (Du kan bruke de fleste tjenester som er verdsatt av brukere i det norske markedet. Disse inkluderer for eksempel betalingsløsninger og valuta innstillinger).
  • Plattformen er et av de beste alternativene for nybegynnere. Du forstår intuitivt hvordan systemet fungerer, og det er en god støtte og hjelpeveiledning for å løse eventuelle problemer.
  • Tjenesten passer for deg som ønsker å bygge en nettbutikk som integreres med en blogg eller nettsted.
  • Etter vår mening er Wix ikke det beste alternativet for de som har ambisjoner om å bygge en mer skalerbar nettbutikk som også vil håndtere kunder i forskjellige markeder. Da bør du velge en mer raffinert plattform.
  • Du kan teste Wix gratis. Wix har også blant de beste prisene på markedet for de som ønsker å oppgradere til Wix betalingstjenester. Her finner du mer informasjon om Wix priser og tjenester.

Les også hele artikkelen: Erfaringer og gjennomgang: Wix hjemmeside og nettbutikk


#3. Åpne butikk med WooCommerce for WordPress

Som Wix og Shopify, er WooCommerce en av verdens største e-handelsplattformer. WooCommerce er en løsning for såkalt “Open source”. Dette betyr at plattformen kan brukes gratis, men du får ikke alt du trenger for å starte en nettbutikk som serveres på ett sted.

I stedet må du selv anskaffe en webhotell for nettbutikken din, skaffe et domene og installere CMS (vi anbefaler WordPress). Det er absolutt ikke veldig vanskelig, men med WooCommerce må du gjøre deg kjent med hvordan du bygger nettbutikken din.

For de som aldri har bygget en webside, blogg eller nettbutikk, er det nødvendig med mer tid og resultatet er sjelden like bra for nybegynnere som bruker WooCommerce (sammenlignet med en komplett totalløsning).

Vi anser derfor plattformen som et dårligere alternativ for nybegynnere (enn for eksempel Wix eller Shopify, se over). For de som er teknisk interessert eller til og med har erfaring med å bygge nettsteder, så kan WooCommerce være et interessant alternativ å vurdere. Selve plattformen kan brukes gratis, men du trenger en webvert i førsteklasses (vi anbefaler SiteGrounds’s webtjenester). Du må også bruke penger på for eksempel “plugins”, tema og domene.

Sammendrag:

  • Desidert et av de største og mest populære alternativene (i både Norge og internasjonalt) for de som ønsker å bygge en nettbutikk med et frittstående CMS (for eksempel WordPress).
  • Plattformen er en “plugin” som kan lastes ned gratis (“Open source”) og brukes med for eksempel WordPress. WooCommerce gir brukerne større fleksibilitet enn standard, omfattende løsninger (Wix og Shopify).
  • Du må få en webvert på egen hånd. For en velfungerende nettbutikk er det nødvendig med en premium webhotell. Vi anbefaler SiteGround’s tjenester som gjør at nettbutikken din laster raskt uansett hvor kundene dine er.
  • Du må også få et tema. Det er gratis temaer du kan bruke med WooCommerce. Vi anbefaler imidlertid at du velger et tema som er offisielt godkjent av WooCommerce.com.
  • WooCommerce er ikke et godt alternativ for nybegynnere, men er vanligvis likt av brukere med mer teknisk erfaring. Systemet er ikke så brukervennlig som komplette helhetsløsninger (f.eks. Wix eller Shopify) og tar relativt lang tid å lære.
  • Plattformen er et godt alternativ til Norge så vel som for det internasjonale markedet. Tjenesten har et stort utvalg av kompatible plugins.

Her kan du lese hele anmeldelsen vår av WooCommerce.

Starte egen webshop med en skandinavisk plattform

Vi synes ikke i noen situasjon det er verdt å bruke en av e-handelsplattformene utviklet i det skandinaviske markedet. Det er både svenske og danske nettbutikker rettet mot brukere i det skandinaviske markedet. Ulempene med disse skandinaviske plattformene oppveier nesten alltid fordelene med tanke på funksjonalitet, priser og brukervennlighet.

I noen tilfeller kan det være forsvarlig å bruke en plattform utviklet for et spesifikt marked når det gjelder kundeservice. Ved å bruke en liten plattform kan du i noen tilfeller få bedre personlig støtte enn når du bygger nettbutikken din med en liten plattform.

Så derimot, forhåpentligvis trenger du ikke hjelp av støtten i det hele tatt hvis du bruker en brukervennlig plattform i stedet.

Hovedårsaken til at vi fraråder bruk av mindre plattformer er imidlertid fordi du ikke får den samme støtten når du vil utvide i nye markeder. På den annen side bruker du en stor, internasjonal plattform med hundretusenvis av brukere over hele verden; så får du automatisk den beste systemstøtten for å utvide i nye markeder.

«Vårt råd er derfor: Velg en internasjonalt anerkjent plattform som er godt tilpasset det norske markedet.»

Ytterligere grunner til å velge en internasjonalt anerkjent plattform er fordi du får et bedre utvalg av funksjoner enn med en liten, ukjent plattform. Plattformene vi hovedsakelig anbefaler for Norge: Wix, Shopify og WooCommerce, har alle et bredt spekter av funksjoner. Det er ingen skandinaviske tilsvarende som kan sammenligne med utvalget av apper eller funksjoner som disse systemene tilbyr.

I selve oppstartsfasen er det sannsynligvis ikke åpenbart hvilke funksjoner du vil trenge senere. Men når nettbutikken din vokser, vil det også være behov for nye funksjoner.

Funksjoner kan være alt fra analyseverktøy (hvor du kan se varer, klikk, konverteringsfrekvens osv.), Innkjøps- og logistikk moduler, men også mer salgs- og markedsføringsfunksjonalitet som støtte fordeler å kunne legge til rabattkoder, kundeklubber, frakt, personalpriser, etc.

WooCommerce, Wix og Shopify lar uavhengige utviklere utvikle og lage funksjoner for hver plattforms brukere. Dette betyr at det stadig blir lagt til ny funksjonalitet som brukere av hver plattform kan få tilgang til.

Hvordan skaffe leverandører til nettbutikk

Før du velger hvilken løsning du vil bruke for å bygge nettbutikken din, bør du definere en «sourcing-strategi». Det kan høres mer ambisiøst ut enn det trenger å være en viktig komponent i forretningsplanen din for hvordan starte egen butikk som også angår valg av e-handelsplattform, er hvordan du planlegger å administrere logistikken til ditt e-handelsfirma?

De vanligste skjemaene er:

  1. Selvlagde produkter og tjenester
  2. Innkjøp og lager (Eget lager eller tredjeparts lager)
  3. Dropshipping

Hjemmelagde produkter og tjenester betyr vanligvis at du kan nøye deg med en veldig enkel nettbutikk, men selvfølgelig er det unntak her. Innkjøp og lager krever vanligvis at nettbutikken din har god systemstøtte for å håndtere ordrer, innkommende ordrer, lagringskostnader og for å styre produktkategorier, lager-omsetningshastighet osv.

Hvordan finne leverandører til butikk? En vanlig forretningsmodell, både blant oppstart og mer etablerte selskaper, er dropshipping.

Dropshipping betyr at dine leverandører helt eller delvis er ansvarlige for å levere produktene som er bestilt i din nettbutikk til kundene dine. Du er da bare ansvarlig for markedsføring og salg av produktene i nettbutikken din. Når en kunde sjekker ut med kassaapparatet ditt og betaler for en handlekurv, genereres en ordre. Bestillingen sendes deretter direkte til din leverandør, som sikrer at bestilte produkter blir levert til kunden din.

Dropshipping er en logistikkstrategi som vokser i det norske markedet hvert år. Fordelene med dropshipping er at du ikke trenger større startkapital. Hvis varene dine ikke selger så bra som du håpet, kan du raskt erstatte dem med nye i nettbutikken din.

Dropshipping innebærer veldig lav risiko fordi du ikke trenger å bruke penger på å kjøpe og lagerføre produkter. Mange vellykkede e-forhandlere bruker dropshipping for produkter som selger dårlig, men som de fortsatt ønsker å kunne tilby sine kunder. For andre produkter med godt salg kjøper de disse og lagrer dem på tradisjonell måte. På denne måten får de høy avkastning på produktene som selger ofte (å administrere varelager og kjøp på egen hånd betyr vanligvis at du kan ta ut høyere marginer).

En annen vanlig strategi er å teste markedet med dropshipping før du bestemmer deg for å kjøpe og lagerføre et produkt. I dag er det markedsplasser for dropshipping, noe som gjør det veldig enkelt for alle å teste dropshipping.

Den beste tjenesten for Norge er Oberlo. Dermed kan du gjennom Oberlo få tilgang til hundretusener av varer du kan selge i nettbutikken din uten å måtte kjøpe og lagerføre produktene. Les mer om hvordan Oberlo jobber for Norge her.

Derfor anbefaler vi ikke tjenester som markedsføres som gratis.

Dette er en seriøs guide laget av oss som har mange års erfaring med å jobbe med stort sett alt som angår netthandel. Hvis du er ute etter konsultasjon, er du mer enn velkommen til å bestille et møte for å få et tydeligere bilde av vårt utvalg av tjenester.

Guiden vår er for seriøse gründere og vårt håp er at de som følger prosessene våre kan oppnå både langsiktig og bærekraftig suksess med sitt e-handelsselskap!

Ingen av e-handelsplattformene vi evaluerte og anbefaler er helt gratis å bruke.

Det er fordi det ikke er noen gode gratis plattformer i markedet. Plattformer og tjenester som markedsføres som gratis er enten dårlige eller med skjulte kostnader. Kanskje enda mer sannsynlig er at de begge er dårlige og også kommer med skjulte kostnader.

Systemene vi anbefaler kan alle testes gratis. Dette betyr at du som bruker mottar en garanti og at du ikke trenger å betale for tjenesten i tilfelle de av en eller annen grunn ikke oppfyller dine krav.

Bare WooCommerce kan være litt vanskelig å teste. WooCommerce kan sikkert lastes ned gratis, men du må betale for en webhost (hvis du ikke allerede har en eksisterende webhost) for å teste WooCommerce.

Når det gjelder Wix og Shopify, kan du imidlertid teste produktene gratis. Men du kan forvente at du må oppgradere til en servicepakke som vil koste deg penger. (Shopify lar brukere teste plattformen gratis i 14 dager)

Det er relativt billig å komme i gang med å selge på nettet, men det er ikke noe som heter å lage nettbutikk gratis om man vil være en seriøs aktør. Det anbefales at du velger løsningen som passer dine behov. Forskjellen i pris mellom plattformer bør sees som ubetydelig fra sammenhengen.

Velg i stedet den plattformen som passer deg, din virksomhet og ditt marked!

Enten du velger en av plattformene vi anbefaler eller om du velger å gå med en annen e-handelsplattform, bør du ikke kjøpe en nettbutikk som markedsføres som «gratis nettbutikk». Risikoen er at du begrenser deg til et substandard system, som til slutt kan koste mer enn det smaker.


Sammendrag & tips

  • Definer behovene dine godt før du velger hvilken plattform du vil bruke til nettbutikken din. Vi anbefaler å lage en forretningsplan som definerer dine fremtidige behov (markeder, kunder og produkter).
  • Vurder også å velge et system som passer ditt erfaringsnivå og tekniske kompetanse.
  • Vi anbefaler ikke å bruke plattformer som er markedsført som helt gratis. Vi fraråder å bruke mindre plattformer utviklet i Norge eller nabolandene våre.
  • Velg i stedet en verdensledende plattform som også har god støtte for det norske markedet.
  • I de aller fleste anbefaler vi Shopify som den beste internasjonale e-handelsplattformen for Norge. Shopify er ikke bare enkel å bruke og tilpasses for nybegynnere. Shopify anses også for å være en av de beste plattformene for mer erfarne e-forhandlere. Les mer om Shopify for Norge og test gratis her (14 dager).
  • Vi anbefaler også Shopify som det beste alternativet for alle som ønsker å selge via dropshipping. For eksempel er plattformen kompatibel med Oberlo dropshippingden beste tjenesten i det norske markedet. Gjennom Oberlo får du tilgang til hundretusener av gjenstander for dropshipping. Les mer om Oberlo her.
  • Imidlertid leter du etter en mindre nettbutikk eller oppretter en webside eller blogg der du vil kunne selge produkter og tjenester? Da kan Wixs e-handelsplattform være et av de beste alternativene.

    Wix er en komplett nettstedsbygger med en integrert e-handelsløsning. Wix er litt billigere enn Shopify og et godt alternativ for mindre og enklere nettbutikker. Plattformen er enkel å bruke og kommer med mange ferdige «temaer» (designmaler). Les mer om Wix her.
  • WooCommerce er egnet for erfarne webansvarlige eller brukere som ønsker mer frihet når de bygger nettbutikken sin (enn de komplette, omfattende løsningene kan tilby)

    For å bruke WooCommerce kreves en CMS (vi anbefaler WordPress). Du kan forvente å investere mer tid på å bygge din nettbutikk med WooCommerce enn med for eksempel Shopify eller Wix. WooCommerce er ikke egnet for nybegynnere. Her kan du lese mer om WooCommerce for det norske markedet.