Hvordan starte en nettbutikk med den beste løsningen

Jacob

Jacob

Sist oppdatert:

Leter du etter den beste plattformen for å starte din egen nettbutikk? Da bør du ikke ta en forhastet beslutning når du velger en handelsplattform.

Å velge en plattform som passer din forretningsmodell og marked, er sannsynligvis en av de viktigste beslutningene du må ta for å lykkes med bedriften.

Du kan bytte leverandører, produkter, markedsføringstiltak, logistikk og andre faktorer i etterkant. Å bytte plattform for nettbutikken din er imidlertid både arbeidskrevende og vanligvis kostbart. Jo bedre det går for bedriften din, jo vanskeligere er det å endre systemer.

Vi anbefaler derfor at du tar et veloverveid valg av e-handelsplattform fra begynnelsen.

Ulike e-handelsplattformer er bra for forskjellige typer virksomheter. Du bør derfor definere forretningsidé, behov og prioriteringer i en formell forretningsplan. Dette vil øke sjansene for at du velger å bygge din nettbutikk med den tjenesten som passer best for dine behov.

Kort sagt er det 13 forskjellige plattformer som vi anbefaler for det norske markedet. Som et generelt råd mener vi at man bør velge en stor og internasjonalt veletablert e-handelsplattform som er godt tilpasset det norske markedet.

På denne måten får du ikke bare en egen nettbutikk som fungerer bra for Norge. Med en internasjonalt anerkjent plattform er fremtidig utvidelse også mulig, og du får god funksjonell støtte for å håndtere fremtidige behov.

I de fleste tilfeller anbefaler vi Shopify som den beste plattformen for Norge. Men det avhenger av dine spesifikke behov og hvilke erfaringer har du hatt tidligere.

Her går vi over hvilke plattformer som er best for Norge, basert på de vanligste behovene.

Lag nettbutikk med den beste nettbutikkløsningen basert på dine behov

Denne guiden tar sikte på å skape de rette forholdene, spesielt for gründere og startups, for å bygge lønnsom e-handel fra bunnen av. Ved å nøye vurdere og utføre anbefalingene i vår guide når du skal lage nettbutikk, i tillegg til å spare tid og penger, kan du også forhindre dårlige beslutninger som har store konsekvenser for lønnsomheten din senere.

Et av de viktigste trinnene i vår anbefalte prosess er å velge en e-handelsplattform som passer deg, ditt selskap og ditt marked.

For at du skal kunne velge en passende plattform for dine spesielle behov, anbefales det at du først lager en forretningsplan. Et formål med forretningsplanen er å kartlegge fremtidige behov. Det vil da være lettere å velge en plattform som passer best for din forretningsmodell.

Vår analyse av plattformer i det norske markedet er behovsbasert. Netthandelsplattformene vi anbefaler for når du skal lage nettbutikk selv er designet for de vanligste behovene vi har identifisert. I sjeldne tilfeller kan imidlertid din forretningsmodell være så unik at ingen av behovene vi identifiserte nedenfor vil passe deg. Imidlertid forteller vår erfaring at behovene vi definerte nedenfor for hver plattform dekker minst 8 av 10 av startups som er på markedet.

Det skal også nevnes at et unntak her gjelder for etablerte netthandelsbedrifter som allerede har en eksisterende nettbutikk integrert med andre systemer (HR, ERP, BI, Finance etc.) For større selskaper som ønsker å erstatte eksisterende systemer med en ny plattform, kreves det vanligvis mer. avansert kartlegging av prosesser samt analyse av behov. Her kan du kontakte oss for å bestille råd eller få kostnadsoverslag i forbindelse med anskaffelse av nytt e-handelssystem.

De tretten beste tjenestene for å starte en nettbutikk i Norge:

  1. Shopify er en av verdens mest populære e-handelsplattformer. Shopify har investert i å etablere seg i Norden og er godt tilpasset først og fremst det norske markedet. Plattformen er egnet for både nybegynnere og profesjonelle. Dette er plattformen vi anbefaler for mer seriøse nettbutikker. Plattformen er enkel å bruke og gir de beste mulighetene for utvidelse (Beste løsning for skalerbarhet).
  2. Mystore har etablert seg som en solid konkurrent blant netthandelsplattformene på det norske markedet. Som en norskutviklet plattform har den gunstige avtaler med både PostNord og Bring, en norsktalende support og avtaler med betalingsløsninger som Vipps og Klarna. Plattformen er intuitiv og brukervennlig for både nybegynnere og erfarne brukere.
  3. Wix er en plattform som for eksempel passer for deg som vil selge gjennom en webside eller blogg. Wix er en internasjonalt veletablert tjeneste med god funksjonell støtte for Norge, med support team som kan hjelpe med hvordan starte butikk og komme i gang. Wix er enkel å bruke, stilig design og rimelig. (Wix passer for mindre nettbutikker og har ikke like god støtte for større nettbutikker som Shopify.)
  4. Ecwid er en enkel løsning som du kan til og med integrere på sosiale medier for å selge dine varer på Facebook eller Instagram. Brukergrensesnittet er veldig enkelt å følge, og du får et bredt spekter av markedsføringsverktøy som du kan integrere.
  5. WooCommerce er en plattform for «open source». Plattformen er ikke egnet for nybegynnere. WooCommerce regnes som en av de beste tjenesteløsningene i verden for de som ønsker en mer fleksibel plattform. Tjenesten kan lastes ned og brukes gratis, men krever at du leverer webhotell, CMS (WordPress) og tema. WooCommerce er mer sammensatt og krever mer tid til å lære enn Shopify og Wix.
  6. Bigcommerce er hva navnet tilsier. Denne plattformen har absolutt alt av integreringer du trenger for å operere på stor skala, og er først og fremst beregnet for dem som vil selge B2B, for eksempel engroshandel. En stor konkurrent til Shopify, men er den bedre?
  7. Webnode er kanskje ikke spesielt utviklet for nettbutikker. Men har du et enkelt produktutvalg og fokuserer på å skrive innhold og har et rikt utvalg av moderne maler og nettsideoppsett, er Webnode et ypperlig valg for små butikker med fokus på skriftlig innhold.
  8. DanDomain er en av Skandinavias mest populære nettbutikkplatformer innenfor Saas-segmentet. De skiller seg spesielt ut ved å tilby lokal kundeservice, som er passende for både nybegynneren og den erfarne bruker av nettbutikkplatform.
  9. Webflow har kanskje et av de beste CMS systemene som er integrert, men muligheten for å oppdatere alt reklameinnhold eller innlegg enkelt fra et og samme panel. Kostnadene på plattformen er også lave i forhold til konkurrenter.
  10. Magento passer best for webutviklere som vil ha et stort rammeverk de kan jobbe med selv. Du kan enten kjøpe til maler eller integrere tredjepartsløsningene du trenger, men selve plattformen er helt gratis å komme i gang med. Men for nybegynnere blir nok løsningen veldig komplisert.
  11. Squarespace et veldig godt alternativ om du er opptatt av SEO og analyser. Med mange muligheter for videreutvikling og god skalerbarhet, er denne nettbutikkløsningen hakket over mange andre. For små og mellomstore nettbutikker kan dette være et godt alternativ.
  12. Åpne kildekoder som Prestashop kan være en god løsning om du har utviklere innomhus som kan jobben med å integrere og skreddersy kildekoden slik du vil ha den. En gratis løsning som fungerer godt som et fundament for store nettbutikk prosjekter.
  13. Big Cartel derimot er laget for dem som verken har peiling på kildekoder eller tredjepartsintegeringer, og trenger en brukervennlig plattform for å selge sine egne varer. Om du enten vil ha din egen nettside eller selge på sosiale medier, er dette plattformen for deg.

#1 Shopify Norge

Shopify er en verdensledende netthandelstjeneste som nå også har blitt en av de mest populære tjenestene for Norge. Årsaken til at Shopify fortsetter å vokse i popularitet rundt om i verden er fordi tjenesten både er enkel å bruke mens Shopify er en av de mest komplette plattformene på markedet i dag.

Spotifys konsept er bygget rundt en komplett, omfattende løsning for deg som vil drive nettbutikk. Dette betyr at brukerne får alt de trenger på ett sted. Temaer (designmaler), domene, hosting, tilleggsfunksjoner og support er dermed samlet på ett sted. Shopify er det ultimate produktet for gründere som ikke trenger å gjøre sine egne tilpasninger med kode (PHP, CSS osv. Selv om det er mulig).

Du trenger ikke teknisk kunnskap, men kan i stede begynne å bygge nettbutikken din fra første dag. Dermed er Shopify på topp fra et brukerperspektiv, men tilbyr samtidig teknologi og funksjonalitet som er i høysetet.

Tjenesten anses for å være en av de mer «skalerbare» e-handelstjenestene på markedet, noe som betyr at mange brukere blir hos Shopify selv når deres nettbutikk vokser i salg og kompleksitet. Følgelig er Shopifys brukere begge nybegynnere som nettopp har begynt å selge online til verdensledende selskaper (som: Red Bull, David Beckham Eyewear, The Economist, Penguin books, BBC Shop, etc.)

Shopify er en verdsatt plattform både i Norge og internasjonalt. Den største ulempen med Shopify er imidlertid at systemet ikke er veldig fleksibelt fra brukerens synspunkt. Du må ikke samme grad av frihet som ved bruk av en plattform av «open source» (opensource).

Shopifys tjenester har markedspriser. Plattformen er ikke utrolig dyr å bruke, men for de som først og fremst er ute etter en billig nettbutikkløsning, er det bedre alternativer i markedet.

Shopify kan oppsummeres som følger:

  • Plattformen er en av verdens ledende e-handelsplattformer med nær 20% av verdens markedsandel. (Plattformen har millioner av brukere over hele verden og fortsetter å vokse).
  • Plattformen krever ingen tidligere erfaring og er egnet for nybegynnere. (Samtidig bruker Shopify moderne teknologi og er i spissen for å ta i bruk den nyeste teknologien og funksjonene i markedet.)
  • Plattformen er godt tilpasset det skandinaviske e-handelsmarkedet. Systemet kan håndtere NOK, skatt, moms, språkinnstillinger og betalingsfunksjoner som typisk blir verdsatt i det norske markedet. (Klarna Checkout, PayPal, Vipps, Swish, betaling via faktura)
  • Plattformen anses som god fra et «skalerbarhetsperspektiv» som brukere du har gode muligheter for utvidelse. Shopify har forskjellige tjenesteløsninger for både små og store selskaper. Flere brukere blir med plattformen selv når omsetningen når milliarder.
  • En av markedets beste plattformer for alle som vil teste dropshipping i Norge. Plattformen er integrert med appen Oberlo – som gir brukere tilgang til hundretusener av dropshipping-elementer.
  • Som bruker har du muligheten til å bruke et bredere spekter av funksjoner enn noen sammenlignbar plattform. (Apper er utviklet og solgt av frittstående utviklere gjennom en markedsplass for Shopifys brukere. Det er stadig nye funksjoner for brukerne av plattformen. Plattformen er dermed alltid i forkant når det gjelder moderne apper og funksjoner.)

Shopify er relativt en rimelig tjeneste og du får mye for pengene. Du kan også teste Shopify gratis uten noen forpliktelse. (Du trenger ikke å oppgi et kredittkort eller annen sensitiv informasjon for å teste plattformen.)

Les hele artikkelen vår om Shopify: Vi testet Shopify i Norge: Desse ting bør du vite om


2. Mystore

Mystore demo

Mystore er en norskutviklet plattform for e-handel. Plattformen har over 1600 brukere på det norske markedet. Prismessig er Mystore dyrere enn for eksempel Shopify, men plattformen har flere fordeler for norske nettbutikker.

Det som skiller Mystore fra de fleste andre e-handelsplattformene, som er utenlandske, er at Mystore er spesielt utviklet for å forstå og takle det norske markedet. Det er enkelt for eiere av norske nettbutikker å integrere velkjente betalingsløsninger og fraktlogistikk som øker troverdigheten til nettbutikken.

Du kan benytte velkjente integrasjoner som:

  • Vipps
  • Klarna
  • PayPal
  • PostNord
  • Bring

Gjennom et brukervennlig kontrollpanel får du tilgang til et rikt utvalg av både gratis og betalte apper og utvidelser, samt flotte designmaler som du kan tilpasse slik at nettbutikken blir slik du ønsker. De har dessuten en rekke opplæringsartikler.

Mystore tilbyr dessuten flotte WeFix-pakker der de ordner alt for deg:

  • Design av nettbutikken
  • Opplæring i kontrollpanelet
  • Nøkkelferdig butikk med alt du trenger av ønskede betalingsløsninger og fraktlogistikk.
  • Markedsføring for en vellykket lansering og plan fremover er også inkludert.

Du kan teste Mystore sin plattform gratis i 14 dager gjennom en demobutikk som du kan designe og legge til integrasjoner på. På den måten kan du lære deg litt om kontrollpanelet på forhånd, sjekke ut hvordan butikken din vil se ut og hva du eventuelt trenger hjelp til.

Vi anbefaler Mystore for både små og store nettbutikker. De tilbyr tre ulike prispakker:

  1. Start – passer for en nettbutikk i oppstartsfasen som vil markedsføre seg i rolig tempo.
  2. Smart – velegnet til de fleste. I denne pakken får du også integrasjoner mot Facebook, Google og Instagram, samt at du kan filtrere søk i nettbutikken på blant annet størrelse og farger.
  3. Pluss – pakken for de som har større nettbutikker. Mystore anbefaler at du kontakter dem om du vurderer denne pakken.

En liten oppsummering om Mystore:

  • Norskutviklet plattform spesielt egnet for det norske markedet.
  • Norsktalende kundesupport som er tilgjengelig på telefon, mail og chat.
  • Integrasjon med firmaer som norske kunder stoler på og er godt kjent med, slik som Bring og PostNord for frakt og Vipps og Klarna for betalingsløsninger.
  • I de større prispakkene kan du også utvide med blant annet Google Shopping og Instagram Shopping.
  • Brukervennlig kontrollpanel, også for nybegynnere i faget
  • Du kan teste Mystore plattformen gratis i 2 uker før du bestemmer deg.
  • Mystore tilbyr både WeFix-pakker for en nøkkelferdig nettbutikk og markedsføringspakker for deg som ønsker hjelp til en vellykket markedsføringsstrategi.

Les hele artikkelen: Mystore – Et godt valg for norske bedrifter!


#3. Wix butikk

Wix er en plattform som har noen likheter med Shopify. Plattformen er en av de internasjonalt største og mest veletablerte e-handelstjenestene på markedet.

Det som skiller Wix fra andre e-handelsplattformer er at Wix har en bredere tjenesteløsning. Wix-plattformen er kun utviklet for e-detaljister. Plattformen har også en stor andel brukere som bare bruker Wix-plattformen for å bygge et nettsted og blogger og er svært populær blant de som vil drive nettbutikk som hobby.

Følgelig er Wix en tjenesteløsning som kan være av spesiell interesse for alle som ønsker å opprette en webside eller blogg for kommersielle formål. Selvfølgelig kan du bare bruke Wix til å bygge en vanlig nettbutikk, men for de som ønsker å bygge en blogg eller nettsted og ordne salg av produkter, klær eller tjenester, er Wix en enestående løsning. (En lignende løsning er Webnode som også er godt tilpasset for Norge.)

Wix kan beskrives som en komplett løsning for alle som ønsker å bygge et nettsted. Du kan dermed bygge et nettsted, blogg eller nettbutikk, eller en kombinasjon av disse nettstedene.
Plattformen anses å være en av de mest brukervennlige plattformene som er tilgjengelige på markedet.

Du får alt servert på ett sted, for eksempel: Webhotell, domene, support, nettstedbyggere, apper og funksjoner.

En annen fordel med plattformspilleren er at Wix kan brukes gratis. (Merk: Wix er et overskuddsforetak, og du bør forvente å til slutt overføre til en betalende kunde. Den gratis tjenesten er opprettet for å la brukerne teste systemet før de bestemmer seg for å betale eller ikke.)

Vi anbefaler Wix nettbutikk for:

  1. Mindre og mellomstore nettbutikker (Wix er den beste plattformen for prisen på tjenestene vi anbefaler. Men Shopify gir deg en plattform det er bedre å vokse med). Her kan du se Wix forskjellige priser og planer.
  2. Du ønsker å opprette en blogg eller en webside og tilby salg av produkter eller tjenester.

Wix er opprettet for nybegynnere, og er en av de mest brukervennlige plattformene som finnes på markedet. Hvis du har ambisjoner om å opprette en bransjeledende nettbutikk med god systemstøtte for vekst, bør du vurdere Shopify i stedet. Det er den beste komplette helhetsløsningen, ikke bare for Norge, men også internasjonalt.

Her oppsummerer vi noen punkter om Wix-plattformen:

  • En internasjonalt stor plattform med brukere i noen hundre land.
  • Plattformen er godt tilpasset det norske markedet. (Du kan bruke de fleste tjenester som er verdsatt av brukere i det norske markedet. Disse inkluderer for eksempel betalingsløsninger og valuta innstillinger).
  • Plattformen er et av de beste alternativene for nybegynnere. Du forstår intuitivt hvordan systemet fungerer, og det er en god støtte og hjelpeveiledning for å løse eventuelle problemer.
  • Tjenesten passer for deg som ønsker å bygge en nettbutikk som integreres med en blogg eller nettsted.
  • Etter vår mening er Wix ikke det beste alternativet for de som har ambisjoner om å bygge en mer skalerbar nettbutikk som også vil håndtere kunder i forskjellige markeder. Da bør du velge en mer raffinert plattform.
  • Du kan teste Wix gratis. Wix har også blant de beste prisene på markedet for de som ønsker å oppgradere til Wix betalingstjenester. Her finner du mer informasjon om Wix priser og tjenester.

Les også hele artikkelen: Erfaringer og gjennomgang: Wix hjemmeside og nettbutikk


#4 Ecwid for høy fleksibilitet

Ecwid skiller seg ut på den måten at du verken trenger eget domenenavn eller webhotell, og kan heller selge produktene sine direkte til dine følgere på sosiale medier. Ecwid en fantastisk enkel plattform som lar deg opprette en egen nettbutikk som du kan integrere direkte inn på Facebook, Instagram, TikTok eller andre kanaler du benytter deg av.

Og det beste av alt, det er gratis å komme i gang. Du kan ha en nettbutikk med 10 produkter helt gratis og begynne å selge med en gang, og legge til de betalingsmetodene du ønsker. Kom i gang med gratis nettbutikk fra Ecwid her.

Du kan selvfølgelig også skape en fullverdig nettbutikk med Ecwid om du tilknytter ditt eget domene. Kontrollpanelet er også veldig oversiktlig for å holde styr på innkommende ordre og legge til betalingsmetoder. Men for eksempel det å tilknytte sitt eget domenenavn kan bli ganske komplisert, i og med at Ecwid ikke har noen avtale med domeneregistrar.

Ecwid passer best for…

  • Personer som ikke har et enormt produktutvalg, og har kanskje effekter og spennende eksklusive varer til sine følgere på sosiale medier. Små nettsteder som vil ha en enkel løsning å integrere med WordPress eller andre plattformer som ikke krever like mye kunnskap som WooCommerce.
  • Ecwid er ypperlig for er digitale produkter, for eksempel e-bøker eller online kurs. Her har de et helt eget oppsett for dette hvor du kan laste opp digitale produkter for direkte nedlasting etter kjøp.
Ecwid

Her oppsummerer vi noen av fordelene med Ecwid

  • Perfekt for netthandel integrert på sosiale medier for å selge effekter til følgere. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive produktbeskrivelser og laste opp bilder til din produktkatalog hos Ecwid, og deretter kan du integrere den enkelt med din Facebook, Instagram, eller TikTok for å selge produktene.
  • Løsningen passer perfekt til selgere som ikke har et enormt produktutvalg og et komplisert oppsett på menyen med mange forskjellige kategorier. Du kan lage en stilig og elegant hjemmeside i tillegg til nettbutikken med forhåndslagde maler og et elegant 1-page setup.
  • Du trenger ingen forhåndskunnskaper om å lage nettbutikk, da plattformen er veldig intuitiv og de fleste lærer seg alle funksjoner raskt.
  • Du kan tilpasse butikken slik at du kan selge til det norske markedet. Du kan tilknytte et norsk domene (manuelt via DNS), ta betalt i norske kroner, og legge til betalingstjenester som du ønsker så folk kan handle med de betalingsalternativene de er vant med i Norge.
  • Opprett nettbutikk gratis med Ecwid her.

Les vår fullstendige vurdering av Ecwid plattformen her!


#5. Åpne butikk med WooCommerce for WordPress

Som Wix og Shopify, er WooCommerce en av verdens største e-handelsplattformer. WooCommerce er en løsning for såkalt “Open source”. Dette betyr at plattformen kan brukes gratis, men du får ikke alt du trenger for å starte en nettbutikk som serveres på ett sted.

I stedet må du selv anskaffe en webhotell for nettbutikken din, skaffe et domene og installere CMS (vi anbefaler WordPress). Det er absolutt ikke veldig vanskelig, men med WooCommerce må du gjøre deg kjent med hvordan du bygger nettbutikken din.

For de som aldri har bygget en webside, blogg eller nettbutikk, er det nødvendig med mer tid og resultatet er sjelden like bra for nybegynnere som bruker WooCommerce (sammenlignet med en komplett totalløsning).

Vi anser derfor plattformen som et dårligere alternativ for nybegynnere (enn for eksempel Wix eller Shopify, se over). For de som er teknisk interessert eller til og med har erfaring med å bygge nettsteder, så kan WooCommerce være et interessant alternativ å vurdere.

Selve plattformen kan brukes gratis, men du trenger en webvert i førsteklasses (vi anbefaler SiteGrounds’s webtjenester). Du må også bruke penger på for eksempel “plugins”, tema og domene.

Sammendrag:

  • Desidert et av de største og mest populære alternativene (i både Norge og internasjonalt) for de som ønsker å bygge en nettbutikk med et frittstående CMS (for eksempel WordPress).
  • Plattformen er en “plugin” som kan lastes ned gratis (“Open source”) og brukes med for eksempel WordPress. WooCommerce gir brukerne større fleksibilitet enn standard, omfattende løsninger (Wix og Shopify).
  • Du må få en webvert på egen hånd. For en velfungerende nettbutikk er det nødvendig med en premium webhotell. Vi anbefaler SiteGround’s tjenester som gjør at nettbutikken din laster raskt uansett hvor kundene dine er.
  • Du må også få et tema. Det er gratis temaer du kan bruke med WooCommerce. Vi anbefaler imidlertid at du velger et tema som er offisielt godkjent av WooCommerce.com.
  • WooCommerce er ikke et godt alternativ for nybegynnere, men er vanligvis likt av brukere med mer teknisk erfaring. Systemet er ikke så brukervennlig som komplette helhetsløsninger (f.eks. Wix eller Shopify) og tar relativt lang tid å lære.
  • Plattformen er et godt alternativ til Norge så vel som for det internasjonale markedet. Tjenesten har et stort utvalg av kompatible plugins.

Her kan du lese hele anmeldelsen vår av WooCommerce.


#6 BigCommerce for storskala B2B nettbutikk

Kanskje en av de argeste konkurrenten som Shopify har innenfor e-commerce – men hvilken av disse er best? Dette kommer selvfølgelig an på behov. Men det Bigcommerce er god på er innebygde salgsverktøy og muligheten for å skape en «staging environment». Dette betyr at du kan teste ut nye layouts og design, kampanjesider osv. uten å måtte oppdatere nettsidene først for å få prøvd alle funksjoner.

I og med at plattformen støtter opptil 600 forskjellige produkt alternativer, er denne løsningen også skreddersydd for B2B bedrifter som driver med engroshandel. Dette gir flere muligheter for å gi flere produktvalg uten å måtte opprette nye kategorier.

Men ellers når det kommer til funksjonalitet og muligheter er det veldig lite som skiller disse plattformene fra hverandre. Bigcommerce har et rikt utvalg av SEO-verktøy og analyse for nettbutikken din, slik at du kan stadig følge utviklingen på trafikk, konverteringer og salget.

BigCommerce

Hvem Bigcommerce egner seg best for

  1. Bedrifter som vi drive nettbutikk i stor skala, og vil ha fleksibiliteten de trenger for å vokse og utvide produktsortimentet etter hvert. Om du vil opprette egne landingssider, kampanjer eller produkt guider og artikler, har du et arsenal av verktøy som hjelper deg med oppsettet.
  2. Du kan enkelt teste dine endringer og være sikker på at alle detaljer fungerer før du lansere dem til ditt publikum. Med eget staging environment blir det mye enklere å få alle detaljene på plass før lansering.

Oppsummering av fordelene på Bigcommerce:

  • En av de største og komplette nettbutikk løsningene på markedet, og er en av Shopifys største konkurrenter.
  • For B2B og engroshandel er Bigcommerce hakket bedre enn konkurrenten når det kommer til produkt alternativer og et enklere engros-oppsett.
  • Plattformen har et stort utvalg av maler for å tilrettelegge nettbutikken din slik du vil ha den, og et stort nettverk av tredjepartsintegreringer som gjør det enkelt å implementere funksjonene du trenger.
  • Du slipper transaksjonsavgifter med Bigcommerce i tillegg til abonnementsavgiften. Men derimot får du begrensninger på abonnementet for hvor mye du kan selge for per måned.

Prismodellen er altså litt annerledes på Bigcommerce enn på andre plattformer. For eksempel tar Shopify et visst transaksjonsbeløp per handel på din nettbutikk, men BigCommerce har heller valgt å sette et maksbeløp på sine abonnement, slik at du må oppgradere abonnementet når du går over denne grensen i totalt salg per måned.

Du kan teste alle funksjoner gratis her på Bigcommerce for å se om dette er riktig løsning for deg. Interessert i å vite mer? Les om alle fordeler med Bigcommerce her.


#7 Webnode for moderne nettsider og blogger

I likhet med Ecwid er Webnode en god løsning for dem som ikke skal drive nettbutikk i stor skala. Er hovedfokuset elegante og moderne nettsider og har et lite produktutvalg du skal selge i tillegg, er Webnode hakket over mange andre når det kommer til flotte nettside maler. I tillegg kan du skreddersy hver eneste seksjon på nettsiden, slik at du får et perfekt oppsett du blir stolt over.

Men med mange muligheter for å tilpasse nettsidene slik du vil ha det, kommer det også en større læringskurve. Derfor kan det fort bli like krevende å skape en stor e-commerce butikk med Webnode som med WooCommerce.

Ut i fra vår test er Webnode perfekt for selskaper som vil fokusere på å markedsføre seg selv og sine tjenester, og egner seg godt for å lage kampanjesider og produktsalg for merkevarer med et moderat produktutvalg.

Webnode

Webnode er perfekt for:

  1. Firma som vil ha en nettside med et profesjonelt utseende, og slipper å bruke en formue på designere for å gjøre jobben. Med et bredt utvalg av flotte maler finner du helt sikkert noe som passer din bedrift.
  2. Nettbutikker som ikke trenger en rekke forskjellige integreringer og alternativer for betaling. Mulighetene er noe begrenset med Webnode i forhold til Shopify eller Wix.

    Webnode kan oppsummeres slik:
  • Webnode har hundrevis av stilige maler å velge mellom, og du kan endre hver eneste seksjon i malen slik at du kan skreddersy din nettside.
  • Du trenger ikke å ha designkunnskap for å bruke Webnode, men det kan ta litt tid å lære seg plattformen og hvordan du redigerer sider.
  • Du har et enormt utvalg av funksjoner, men til gjengjeld gjør dette mer komplisert enn andre nettbutikk løsninger.
  • Løsningen er suveren for å skape spennende og innholdsrike nettsider om du vil fokusere på innhold.
  • Du kan se alle detaljer mens du oppdaterer, og kan enkelt legge til nye seksjoner på nettsiden etter behov.

For å teste alle funksjoner før du kjøper løsningen, kan du prøve Webnode gratis her for å teste alle funksjoner før du kjøper.

Webnode har også mange spennende alternativer for dem som vil lage private nettsider som bryllupsnettsider eller nyhetssider for klubber og foreninger: Les mer om Webnode i vår store test her!

#8 DanDomain Webshop

dandomain nettbutikk system

Hos DanDomain betaler du kun abonnementskostnaden, og i motsetning til Shopify, tar de ingen omsetningsgebyr av dine salg. Det betyr at du som nettbutikkeier sitter igjen med en mye større porsjon ved egen suksess, da variable kostander minimeres. Dette styrkes av en egenutvikles betalingsgateway, som gir tilgang til lavere transaksjonsgebyr for bl.a. Visa/Mastercard og Vipps.

Plattformen har gjennom mange år utviklet funksjonene som er nødvendige for best mulig drift og integrasjoner til nettbutikker. Heriblant gode metoder for produktopprettelse, responsive designs til mobilvisning, avanserte B2B funksjoner mm. Det meste av betaling, frakt, Google og Facebook apper, er allerede satt opp, slik at oppstarten blir sømløs.

Om man er helt i oppstartsfasen med en hobbybutikk eller en godt etablert bedrift med flere tusen ordrer om dagen, fasiliteter DanDomain nettbutikkens behov. Dette reflekteres i prisen, hvor du betaler en rimelig pris etter ditt behov. Med en Start-Up pakke til 299,- pr. mnd. får man det helt basale som kreves, uten at man tvinges til. Er nettbutikken mere kompleks, har de konkurransedyktig skalerbarhet som kan by på de mest avanserte funksjonene.

Noen av fordelene ved DanDomain:

  • Egen betalingsgateway, med løsninger mot kortbetaling, Vipps, Apple & Google Pay, danske MobilePay og Svenske Swish. Dette gir deg som nettbutikkeier meget lave transaksjonsgebyr.
  • Gratis kundeservice, tilgjengelig på telefon, e-post og chat.
  • Et stort partnerunivers med tilgang av en rekke eksterne applikasjoner, som fraktsystemer, regnskapsprogrammer, unike designs mm.

#9 Webflow for enkel oppdatering av alle sider

Webflow har en ganske imponerende portefølje av kunder. Med alle mulighet integreringer for kundeoppfølging og markedsføringsmateriell, forstår vi hvorfor dette er et foretrukket verktøy av mange store mediehus.

Med muligheten for å opprette faste CMS-elementer, kan du oppdatere hver eneste nettside med dine reklamer og kampanjer enkelt, uten å måtte gjøre jobben manuelt.

Som nettbutikk er det ingen begrensninger på hvor mange produkter du kan legge til, eller hvor mange transaksjoner du kan ha per måned. Dette gjelder selv gratisabonnementet som gir deg opptil 1GB båndbredde for å håndtere trafikk har ingen handelsgrenser. Opprett nettbutikk gratis med Webflow her.

Men Webflow har kanskje et mer komplisert oppsett enn for eksempel Squarespace og Shopify, noe som gjør at læringskurven er litt større på denne plattformen. I tillegg har den relativt få integrasjoner for betaling og muligheten for å koble opp ditt eksisterende CMS-system eller produktutvalg.

Webflow er en god løsning for:

  • Bedrifter som har en stor kundeportefølje de vi følge opp med tilbud og kampanjer. Du kan enkelt opprette segmenter av kunder og integrere de fleste kjente e-postsystemer på markedet.
  • Nettsider som har ofte bannere og reklamer på nettsiden som de må oppdatere jevnlig. Du får en enkel plattform til å håndtere alle dine grafiske og tekstelementer uten behov for å oppdatere manuelt.
Webflow

Her oppsummerer vi Webflow for deg:

  • Webflow er en nettside, nettbutikk og CMS-system i ett. Du slipper for eksempel å ha WordPress til nettsiden, Ecwid nettbutikk for enkle produktvalg, og Hubspot for CMS for å håndtere dine kunder.
  • Webflow førstevalget for mange store bedrifter i USA som trenger god kundeoppfølging og raske oppdateringer på tusenvis av sider.
  • Men med så mange integreringer og muligheter, er dette er komplisert system å lære seg. Derfor er løsningen kanskje ikke passende for små enmannsfirma som ønsker å selge noen få produkter på nett.
  • Webflow passer best til store foretak som har en webutvikler ansvarlig innomhus for å gjøre oppdateringer og endringer.
  • I motsetning til andre plattformer har en ganske transparent prismodell som er enkel å forstå. I tillegg er det ingen begrensinger på funksjoner når du skal lære deg systemet på gratisversjonen.

Det er ingen begrensninger på hvor mange produkter du kan legge til, eller hvor mange transaksjoner du kan ha per måned i abonnementene.

Dette gjelder selv om du oppretter en nettbutikk gratis med Weflow her, som gir deg opptil 1GB båndbredde for å håndtere trafikk og har ingen handelsgrenser.

Du kan også lese om Webflow priser og funksjoner her.

#10 Magento rammeverk for alle integrasjoner du trenger

Som en gratis åpen kildekode, er Magento førstevalget for mange utviklere som vil starte enkelt å bygge på etter hvert. Du kan både velge eget webhotell, betalingssystemer og oppsett på sidene som du selv ønsker. I tillegg får du alle funksjoenr du trenger for å optimalisere on-page SEO.

Men for nybegynnere kan åpne kildekoder som Magento være en stor utfordring. Om du ikke har kunnskap om hvordan du legger inn tredjepartsintegreringer, finne passende webhotell, hvilke programvarelisenser du trenger og utvikle malene selv, er det stor sannsynlighet for at du heller vil velge en løsning som har alt dette på plass.

Magento plattformen passer for:

  1. Utviklere som ønsker å levere en skalerbar løsning til sine kunder og som ikke byr på begrensinger i kildekoden. Med andre ord, profesjonelle webutviklere som vil skape imponerende nettbutikker for sine kunder med høye krav til funksjonalitet.
  2. Store e-commerce bedrifter som ikke vil bekymre seg for at løsningen er for begrenset når butikken vokser. Med store muligheter for ekspansjon og integrering av tredjepartsystemer de trenger for betaling, frakt og logistikk, er det ingen hindringer for å utvikle seg i fremtiden.
Magento

For å oppsummere Magento enkelt for deg:

  • Det er ingen kostnader å laste ned selve Magento plattformen. Du kan laste den ned å begynne å utvikle din nettbutikk i dag. Magento har også egne hosting-planer å velge mellom. Les mer om fordelene med Magento her.
  • Men for dem som ikke har tid eller mulighet for å bli webutviklere selv, er det som regel store kostnader for webutvikling, design og tredjepartsintegrasjoner om bedriften er nødt til å ansette eksterne for å gjøre jobben.
  • Magento kan derimot bli en rimelig løsning dersom du ikke har planer om å drive i stor skala. Med muligheter for å laste ned ferdiglagde maler for nettbutikken på rundt 400 kroner, kan du få en pen og elegant nettbutikk for småpenger.

Les mer om Magento.

#11 Squarespace for SEO og webanalyse

De fleste nettbutikker er nok avhengig av å annonsere i begynnelsen, da det er mange faktorer som spiller inn for å rangere høyt i de mest populære søkemotorene. Men er du opptatt av organisk vekst og vil ha de fleste funksjoner du trenger innen for on-page SEO og nettstedsanalyser på plass, har Squarespace en rekke verktøy for å måle effektiviteten på din nettbutikk.

Med mange muligheter for API-integrering, kan du tilpasse nettbutikken din slik du vil, men fortsatt henger den litt etter markedslederen Shopify på akkurat dette punktet.

Derimot er Squarespace et veldig rimelig alternativ i forhold til Shopify og Bigcommerce, og har en mer overkommelig pris for små og mellomstore nettbutikker som ikke har all verdens krav om integreringer og muligheter for skalering utenfor Norge. Prøv Sqaurespace gratis i 14 dager her!

Squarespace er et godt alternativ for

  1. Norske nettbutikker som har et begrenset produktutvalg og satser på organisk vekst. Her får du alle verktlyene du trenger for å optimalisere nettsider og skrive SEO-blogginnlegg for å få inn mer trafikk fra søkemotorene.
  2. Ypperlig for dem som vil ha en unik layout og muligheter for å tilpasse alle elementer på nettsiden uten å måtte be om ekstern hjelp av webutviklere for å få dette til. Læringskurven er svært lav på denne plattformen.
Squarespace

Her oppsummerer vi de viktigste punktene med Squarespace:

  • Squarespace er et veldig godt alternativ for små og mellom store nettbutikker som har et oversiktlig produktutvalg og vil satse på organisk vekst.
  • Plattformen gir deg muligheten til å skreddersy hver minste detalj med enkle drag-and-drop funksjoner, og i tillegg gjør systemet det enkelt å opprette kampanjer og tilbud til forskjellige målgrupper.
  • I motsetning til mange andre nettbutikkløsninger, har Squarespace en transparent prismodell som er enkel å forstå, og i tillegg betaler du ikke for funksjoner du ikke trenger.

Interessert i å vite mer om hvordan Squarespace måler seg med andre plattformer? Les vår sammenligning av Squarespace her!

#12 Prestashop for en åpen løsning som du tilpasser selv

Prestashop er en åpen kildekode, faller under samme kategori som Magento og WooCommerce. Uten begrensing på å manipulere kildekoden selv, står du egentlig fritt til å utvikle nettbutikken din akkurat slik du vil ha den.

PrestaShop har i dag over 300 innebygde funksjoner for å tilpasse produktene, optimalisere produktbeskrivelser og integrere tredjepartsløsninger for betaling og annet du skulle ha behov for.

Men som alle andre kildekoder, står du alene om utviklingen med mindre du får hjelp av en ekspert som kan håndtere dine krav. For det første er det systemkravene for webhotell å forholde seg til, og så er det alle integreringer du kommer til å ha bruk for som analyseverktøy og CRM-løsninger. Sammenlign PrestaShop med andre løsninger her.

PrestaShop passer for:

  1. Utviklere som vil ha muligheten til å tilpasse og skreddersy nettsidene slik de vil ha dem. Med et stort marked med ferdiglagde maler, er det enkelt å kjøpe elegante design og funksjoner på nettsiden for å gjøre jobben enklere.
  2. Nettbutikkeiere som vil ha mer tilpasning av produkter med valgmuligheter, og i tillegg ha et enkelt kontrollpanel for å håndtere ordre og kampanjer ut til kunder. Med muligheter for å integrere de fleste e-post systemer, får du en enkel plattform å jobbe med når alt at integreringer er på plass.
Prestashop

Her oppsummerer vi Prestashop for deg:

  • Prestashop er et foretrukket valg med over 300.000 aktive nettbutikker per dags dato. Utviklere liker løsningen veldig godt, og markedsplassen de har for maler og integreringer vokser stadig. Dette gjør det enkelt å mer kostnadseffektivt for utviklere når de ikke trenger å gjøre hver eneste detalj fra scratch.
  • I likhet med andre åpne kildekoder er det en stor læringskurve for nye utviklere, da systemet tar veldig lang tid å sette seg inn i.
  • For dem som ønsker å gjøre hele jobben selv med nettbutikken innomhus, er det mye enklere å benytte seg av komplette løsninger som ikke krever for mye tredjepartsintegreringer for å fungere.
  • Du kan enkelt laste ned PrestaShop og komme i gang gratis. Men du må huske på å sjekke kriteriene for installasjon på webhotell slik at du vet at løsningen vil fungere.

Ikke sikker på hvordan du skal installere Prestashop? Få alle detaljer om Prestashop systemkrav her.

#13 BigCartel er skapt for kunstnere og innholdsskapere

Kanskje du vil selge kunst, eller dine egne klær med trykk og logo på? Eller selge slike typer varer til bedrifter som ønsker dette? Big Cartel er en løsning som er skapt for denne type virksomheter.

Den inneholder de fleste funksjoner du trenger som for eksempel produktbeskrivelser og bilder, ordrebehandling og opprette automatiske e-postbekreftelser, og muligheten for å beregne skatt og avgifter. Dette er til og med tilgjengelig på gratisabonnementet hvor du kan laste opp 5 produkter og selge med en gang!

En annen fordel er at løsningen kan integreres med sosiale medieplattformer som Facebook, Instagram og mange flere. Derfor er dette perfekt for innholdsskapere som har mange følgere på sosiale plattformer og trenger en brukervennlig løsning for å ta imot bestillinger. Har du for eksempel et band og vil selge effekter som t-skjorter, kaffekopper eller andre ting med logoen på? Da er dette for deg!

Big Cartel en enkel nettbutikk for:

  1. Kunstnere og innholdsskapere som ønsker en enkel plattform å selge sine kreasjoner. Det er enkelt å legge til produktbeskrivelser og velge maler for din nettbutikk, og du har flere alternativer for oppsett på butikken.
  2. For personer som har et lite produktutvalg og trenger en enkel handlekurv løsning som støtter de vanligste betalingsmetodene på nett. Det er heller ingen transaksjonskostnader på plattformen, og du integrerer betalingsløsningen du selv vil ha.
  3. Passer ikke for det norske markedet da du ikke kan få et norsk domene. dessuten mangler integrasjoner med populære betalingsløsninger for det norske markedet.
BigCartel

BigCartel kan oppsummeres slik:

  • BigCartel er plattformen for innholdsskapere som har et lite produktutvalg men vil ha enkle muligheter for å selge varer til sine følgere, enten på sosial media eller på sine nettsider.
  • Løsningen kan integreres med stort sett alle plattformer som for eksempel WordPress.
  • Det er nesten like enkelt å opprette produktbeskrivelser som det er å handle i en nettbutikk, og grensesnittet er veldig intuitivt for nybegynnere.
  • For store nettbutikker anbefaler vi heller andre løsninger som har flere muligheter for å utvide produktkatalogen og legge til flere spesifikasjoner, bilder og flere betalingsmetoder.

Ikke sikker på om Big Cartel er løsningen for deg? Sammenlign BigCartel med andre nettbutikkløsninger her.

Priser og ulemper ved å starte egen webshop med en skandinavisk plattform

Vi synes ikke i noen situasjon det er verdt å bruke en av e-handelsplattformene utviklet i det skandinaviske markedet. Det er både svenske og danske nettbutikker rettet mot brukere i det skandinaviske markedet. Ulempene med disse skandinaviske plattformene oppveier nesten alltid fordelene med tanke på funksjonalitet, priser og brukervennlighet.

I noen tilfeller kan det være forsvarlig å bruke en plattform utviklet for et spesifikt marked når det gjelder kundeservice. Ved å bruke en liten plattform kan du i noen tilfeller få bedre personlig støtte enn når du bygger nettbutikken din med en liten plattform.

Så derimot, forhåpentligvis trenger du ikke hjelp av støtten i det hele tatt hvis du bruker en brukervennlig plattform i stedet.

Hovedårsaken til at vi fraråder bruk av mindre plattformer er imidlertid fordi du ikke får den samme støtten når du vil utvide i nye markeder. På den annen side bruker du en stor, internasjonal plattform med hundretusenvis av brukere over hele verden; så får du automatisk den beste systemstøtten for å utvide i nye markeder.

«Vårt råd er derfor: Velg en internasjonalt anerkjent plattform som er godt tilpasset det norske markedet.»

Ytterligere grunner til å velge en internasjonalt anerkjent plattform er fordi du får et bedre utvalg av funksjoner enn med en liten, ukjent plattform. Plattformene vi hovedsakelig anbefaler for Norge: Wix, Shopify og WooCommerce, har alle et bredt spekter av funksjoner. Det er ingen skandinaviske tilsvarende som kan sammenligne med utvalget av apper eller funksjoner som disse systemene tilbyr.

I selve oppstartsfasen er det sannsynligvis ikke åpenbart hvilke funksjoner du vil trenge senere. Men når nettbutikken din vokser, vil det også være behov for nye funksjoner.

Funksjoner kan være alt fra analyseverktøy (hvor du kan se varer, klikk, konverteringsfrekvens osv.), Innkjøps- og logistikk moduler, men også mer salgs- og markedsføringsfunksjonalitet som støtte fordeler å kunne legge til rabattkoder, kundeklubber, frakt, personalpriser, etc.

WooCommerce, Wix og Shopify lar uavhengige utviklere utvikle og lage funksjoner for hver plattforms brukere. Dette betyr at det stadig blir lagt til ny funksjonalitet som brukere av hver plattform kan få tilgang til.

Du kan også lese om: Nettbutikk pris og kostnader sammenlignet på flere tjenester

Hvordan skaffe leverandører til nettbutikk

Før du velger hvilken løsning du vil bruke for å bygge nettbutikken din, bør du definere en «sourcing-strategi». Det kan høres mer ambisiøst ut enn det trenger å være en viktig komponent i forretningsplanen din for hvordan starte egen butikk som også angår valg av e-handelsplattform, er hvordan du planlegger å administrere logistikken til ditt e-handelsfirma?

De vanligste skjemaene er:

  1. Selvlagde produkter og tjenester
  2. Innkjøp og lager (Eget lager eller tredjeparts lager)
  3. Dropshipping

Hjemmelagde produkter og tjenester betyr vanligvis at du kan nøye deg med en veldig enkel nettbutikk, men selvfølgelig er det unntak her. Innkjøp og lager krever vanligvis at nettbutikken din har god systemstøtte for å håndtere ordrer, innkommende ordrer, lagringskostnader og for å styre produktkategorier, lager-omsetningshastighet osv.

Her finnes det mange alternativer i dag, og det blir stadig mer populært med 3PL løsninger for nettbutikker som trenger et eget lager og logistikktjenester. Dette betyr at en tredjepart tar seg av alle behov dere har for mottak, oppbevaring og utsendelse av ordre når de kommer inn i nettbutikken.

3PL løsninger kan bli kostbare, og det er et stort marked å få oversikt over. Derfor kan det være en stor fordel å benytte seg av tjenester som både er godt integrert med kjente nettbutikkløsninger, og løser problemet med lager og logistikk.

En av disse er Amazon FBA, hvor du får tilgang til et av verden største markedsplasser på nett for å selge dine produkter, og i tillegg en veletablert logistikkløsning som tar seg alt av ordre som kommer inn i din nettbutikk.

Med Amazon FBA får du altså en totalløsning på ordrebehandling og markedsføring på en og samme plattform. Det å kunne nå ut til millioner av handlere hver eneste dag, og i tillegg få en kjent og veletablert løsning for å håndtere dine ordre er gull verdt for en nyetablert nettbutikk.

Les mer: Velg riktig nettbutikk leverandør for din virksomhet

En annen vanlig forretningsmodell som løser både problemstillinger med lager, logistikk og store innkjøpskostnader i oppstarten er dropshipping.

Dropshipping betyr at dine leverandører helt eller delvis er ansvarlige for å levere produktene som er bestilt i din nettbutikk til kundene dine. Du er da bare ansvarlig for markedsføring og salg av produktene i nettbutikken din.

Når en kunde sjekker ut med kassaapparatet ditt og betaler for en handlekurv, genereres en ordre. Bestillingen sendes deretter direkte til din leverandør, som sikrer at bestilte produkter blir levert til kunden din.

Dropshipping er en logistikkstrategi som vokser i det norske markedet hvert år. Fordelene med dropshipping er at du ikke trenger større startkapital. Hvis varene dine ikke selger så bra som du håpet, kan du raskt erstatte dem med nye i nettbutikken din.

Dropshipping innebærer veldig lav risiko fordi du ikke trenger å bruke penger på å kjøpe og lagerføre produkter. Mange vellykkede e-forhandlere bruker dropshipping for produkter som selger dårlig, men som de fortsatt ønsker å kunne tilby sine kunder.

For andre produkter med godt salg kjøper de disse og lagrer dem på tradisjonell måte. På denne måten får de høy avkastning på produktene som selger ofte (å administrere varelager og kjøp på egen hånd betyr vanligvis at du kan ta ut høyere marginer).

En annen vanlig strategi er å teste markedet med dropshipping før du bestemmer deg for å kjøpe og lagerføre et produkt. I dag er det markedsplasser for dropshipping, noe som gjør det veldig enkelt for alle å teste dropshipping.

Den beste tjenesten for Norge er Oberlo. Dermed kan du gjennom Oberlo få tilgang til hundretusener av varer du kan selge i nettbutikken din uten å måtte kjøpe og lagerføre produktene. Les mer om hvordan Oberlo jobber for Norge her.

Derfor anbefaler vi ikke tjenester som markedsføres som gratis

Dette er en seriøs guide laget av oss som har mange års erfaring med å jobbe med stort sett alt som angår netthandel. Hvis du er ute etter konsultasjon, er du mer enn velkommen til å bestille et møte for å få et tydeligere bilde av vårt utvalg av tjenester.

Guiden vår er for seriøse gründere og vårt håp er at de som følger prosessene våre kan oppnå både langsiktig og bærekraftig suksess med sitt e-handelsselskap!

Ingen av e-handelsplattformene vi evaluerte og anbefaler til å lage nettbutikk er helt gratis.

Det er fordi det ikke er noen gode gratis plattformer i markedet. Plattformer og tjenester som markedsføres som gratis er enten dårlige eller med skjulte kostnader. Kanskje enda mer sannsynlig er at de begge er dårlige og også kommer med skjulte kostnader.

Systemene vi anbefaler kan alle testes gratis. Dette betyr at du som bruker mottar en garanti og at du ikke trenger å betale for tjenesten i tilfelle de av en eller annen grunn ikke oppfyller dine krav.

Bare WooCommerce kan være litt vanskelig å teste. WooCommerce kan sikkert lastes ned gratis, men du må betale for en webhost (hvis du ikke allerede har en eksisterende webhost) for å teste WooCommerce.

Når det gjelder Wix og Shopify, kan du imidlertid teste produktene gratis. Men du kan forvente at du må oppgradere til en servicepakke som vil koste deg penger. (Shopify lar brukere teste plattformen gratis i 3 dager. Akkurat nå tilbyr Shopify nye kunder å bruke plattformen for bare $1 per måned de første 3 månedene.)

Det er relativt billig å komme i gang med å selge på nettet, men det er ikke noe som heter å lage nettbutikk gratis om man vil være en seriøs aktør. Det anbefales at du velger løsningen som passer dine behov. Forskjellen i pris mellom plattformer bør sees som ubetydelig fra sammenhengen.

Velg i stedet den plattformen som passer deg, din virksomhet og ditt marked!

Enten du velger en av plattformene vi anbefaler eller om du velger å gå med en annen e-handelsplattform, bør du ikke kjøpe en nettbutikk som markedsføres som «gratis nettbutikk». Risikoen er at du begrenser deg til et substandard system, som til slutt kan koste mer enn det smaker.


Sammendrag & tips

  • Definer behovene dine godt før du velger hvilken plattform du vil bruke til nettbutikken din. Vi anbefaler å lage en forretningsplan som definerer dine fremtidige behov (markeder, kunder og produkter).
  • Vurder også å velge et system som passer ditt erfaringsnivå og tekniske kompetanse.
  • Vi anbefaler ikke å bruke plattformer som er markedsført som helt gratis. Vi fraråder å bruke mindre plattformer utviklet i Norge eller nabolandene våre.
  • Velg i stedet en verdensledende plattform som også har god støtte for det norske markedet.
  • I de aller fleste anbefaler vi Shopify som den beste internasjonale e-handelsplattformen for Norge. Shopify er ikke bare enkel å bruke og tilpasses for nybegynnere. Shopify anses også for å være en av de beste plattformene for mer erfarne e-forhandlere. Les mer om Shopify for Norge og test gratis her.
  • Vi anbefaler også Shopify som det beste alternativet for alle som ønsker å selge via dropshipping. For eksempel er plattformen kompatibel med Oberlo dropshippingden beste tjenesten i det norske markedet. Gjennom Oberlo får du tilgang til hundretusener av gjenstander for dropshipping.
  • Imidlertid leter du etter en mindre nettbutikk eller oppretter en webside eller blogg der du vil kunne selge produkter og tjenester? Da kan Wixs e-handelsplattform være et av de beste alternativene.

    Wix er en komplett nettstedsbygger med en integrert e-handelsløsning. Wix er litt billigere enn Shopify og et godt alternativ for mindre og enklere nettbutikker. Plattformen er enkel å bruke og kommer med mange ferdige «temaer» (designmaler). Les mer om Wix her.

Om Forfatter

Jacob

Om Forfatter

Hei, jeg er Jacob

Jeg har jobbet med med e-handel i mer enn 5 år. Jeg utvikler nettbutikker for bedrifter og skriver i tillegg artikler beregnet for gründere og startups som ønsker å komme i gang med sin egen nettbutikk.