Anmeldelse: Viktige tips for WooCommerce

Under kategorien “open source” finner man WooCommerce som er en utvidelse eller plugin for en av verdens mest benyttede tjenester; WordPress. Ser man på statistikk levert av WordPress.org har WooCommerce blitt lastet ned mer en imponerende 80 millioner ganger.

Ser man på forskjellene mellom tjenestene WooCommerce og Shopify eller Wix handler det først og fremst om at dette ikke er en komplett løsning. Du vil i derimot få en plattform med mye større frihet, hvor du har mulighet til å bygge og designe nettbutikken din med utvalgte utvidelser og webhotell som passer best for deg.

Over hele verden er det nesten fire millioner nettbutikker som er bygget med WooCommerce. Dette gjør WooCommerce, som med Shopify til et e-handelssystem på toppen av verdens mest populære.

Som du ser er WooCommerce et veldig godt alternativ, men også her finner du noen ulemper. Det vil være opp til deg om dette er plattformen for deg eller ikke. I denne artikkelen går vi gjennom både fordeler og ulemper med WooCommerce og vil dessuten komme med anbefaling for hvem denne plattformen kan passe best for.


Vil en WordPress-nettbutikk være best alternativ for meg?

WooCommerce er generelt sett den mest brukervennlige plattformen du kan finne. Men dette betyr også at du for eksempel må kjøpe ditt eget webhotell, installere CMS, fikse domene, SSL og så videre.

De som har lyst til å sette opp nettbutikken selv og som er ute etter en brukervennlig plattform finnes det bedre alternativer der ute. Da er for eksempel Shopify det enkleste alternativet.

Som WooCommerce er Shopify en fantastisk god plattform for både det Norske og det internasjonale markedet. Her får du alt servert på ett sted og behøver ingen større teknisk innsikt for å bygge din nettbutikk. Du kan lese mer om hvilke e-handelsplattformer vi anbefaler for brukere i Norge.

Om du derimot er teknisk interessert og har lyst på mer fleksibilitet er nok likevel WooCommerce det mest spennende alternativet. Her får du muligheten til å benytte din egen kode, noe som ikke er et krav, men en mulighet mange ønsker.

Som beste CMS er WordPress en absolutt vinner hos oss. Ved bruk av WordPress har du over 50 000 utvidelser å velge mellom og mange av disse kan du dra nytte av som WooCommerce-bruker.

Denne plattformen er dessuten velegnet for de som allerede har en eksisterende webside og som nå ønsker å utvide med egen nettbutikk. For eksempel kan det være en blogg eller et foreningsnettsted der du har lyst til å aktivere salg av artikler. I så fall er WooCommerce et av de beste alternativene som finnes på markedet.

Hvilke steg må jeg ta før jeg kan begynne å bygge nettbutikken min?

  1. Skaff et webhotell (Nettbutikker krever en helt annen kvalitet og ytelsen enn rimelig hosting som brukes på blogger og enkle nettsider.)
  2. Installer WordPress (Vi anbefaler WordPress, men det finnes også alternative CMS som kan brukes med plattformen).
  3. Deretter laster du ned WooCommerce, installer og konfigurer med “Setup Wizard”.
  4. Let frem og installer tema på nettbutikken.
  5. Legg inn preferanser for skatter, språk, valutaer, betalingsløsninger osv.

Beste webhotell for nettbutikk i Norge med WordPress

Når du skal bygge nettbutikk med WooCommerce må du først ha opprettet et webhotell på egenhånd. Det er en av de store forskjellene i sammenligning med tjenester som Shopify eller Wix, der du vil finne alt pakket inn på ett sted.

Du finner både fordeler og ulemper med å måtte skaffe ditt eget webhotell. Den største fordelen er at du aller absolutt alle dataene dine og selve webhotellet. På denne måten har du full tilgang til alle rådataene dine.

«Et vanlig problem med å skaffe seg webhotell for en nettbutikk på egen hånd, er at mange velger en webvert som har altfor liten kapasitet»

Et webhotell er enkelt forklart den serverplassen som leies og således driftes av et frittstående selskap. Derfor er det ikke nødvendig å benytte samme type webhotell for nettbutikk som enkle websider eller blogg.

Nettbutikker krever mye mer serverplass, bedre hastighet, båndbredde, høyere sikkerhet og så videre. Grunnen er at nettbutikken din håndterer mye mer data i form av produktinformasjon, bilder, videoer, funksjoner og ikke minst personopplysninger enn vanlige nettsteder.

Mange gjør den store blemma å kjøpe en service av lav kvalitet. Riktignok er denne typen webhotell er vanligvis billigere, men gir ikke nok hastighet etc. som nettbutikken trenger.

I beste fall blir feilen raskt oppdaget, og eierne av nettbutikken oppgraderer da til en bedre service plan, men er ofte da bundet til samme leverandør.

Da er problemet at de billige vert selskapene tar høye priser for sine premium tjenester, på tross av at tjenestene til lavprisselskapene ofte er av middelmådig kvalitet.

Av andre vanlige feil er å benytte webhotell eller hostingtjenester som anbefales for e-detaljister i for eksempel USA. Et webhotell som er bra for det amerikanske markedet, er sjelden bra på det norske. Det er slik fordi amerikanske webhoteller vanligvis har sine datasentre og servere lokalisert i USA og er tilpasset deres båndbredder.

Er dine planer å selge produkter på det norske markedet, skal da data transporteres lange avstander mellom Norge og USA hver gang en kunde besøker nettbutikken din.

Om serveren som webhotellet bruker er langt fra dine kunder og besøkende, fører det til forsinkelser når produktsidene i nettbutikken din lastes. Velger du et ikke-norsk webhotell, må du sørge for at de også har servere som ligger geografisk nær kundene dine.

Vi anbefaler at du unngår denne feilen ved å velge en kvalitetstjeneste fra begynnelsen av. Dette vil du spare penger på, og slipper å oppgradere til dyre servicepakker senere. Slik får du vanligvis bedre kvalitet for pengene dine når du benytter en «premium host» i stedet for en dyr servicepakke hos et lavprisfirma.

Ta et godt valg fra begynnelsen, så trenger du heller ikke å endre webhotell senere.

Det er et vanlig problem er at eiere av nettbutikker ikke er klar over at produktets sider lastes sakte, det resulterer ofte i tapt fortjeneste over tid. Det finnes mange studier som viser at potensielle kunder forlater nettstedet hvis websider ikke lastes raskt nok, også på nett drives kunder oftest av impuls.

  • Undersøkelser gjort av Google viser at sannsynligheten for at en besøkende forlater et nettsted øker med mer enn 30% hvis lastetiden går fra 1 til 3 sekunder.
  • Følgelig har lastetiden på et nettsted en betydelig innvirkning på konverteringen. Studier utført av Cloudflare for eksempel, viser at nettsteder som lastet inn på 2,4 sekunder hadde mer enn 3 ganger bedre konverteringsfrekvens, en nettsteder som lastet inn på 5,7 sekunder.
  • Wallmart har beregnet at for hvert sekund siden deres lastes raskere øker konverteringsfrekvensen med omtrent 2%.
  • På bakgrunn av disse undersøkelsene “straffer” Google nettsider og nettbutikker med treg hastighet ved å gi raske nettsteder preferanse i Googles egne søkemotorer.

Om du bruker en webvert som leverer lav kvalitet, er det alltid en stor risiko for at nettbutikken din ikke får nok kunder. De langsomt lastede produktsidene dine vil automatisk falle i rangeringen når folk søker etter dine produkter.

Velg derfor ikke en webvert i lavprissegmentet for nettbutikken din! Selv med lav omsetning er det verdt å bruke en tjeneste som gjør at nettbutikken lastes raskt. (Hvis du selger for bare 10 000 kr / måned og kan få nettbutikken din til å lade 2,5 sekunder raskere, vil du motta økt salg med 6000 kr / år i følge eksemplet med Wallmart ovenfor. Det vil si 120 000 år x 2% x 2,5 NOK).

#1 Velg et billig webhotell med høy ytelse

Du kan velge mellom flere alternativer og du vil oppdage at det som er best for deg kanskje ikke er best for andre. Dette avhenger av hva slags nettbutikk du vil bygge og hvilke geografiske markeder du ønsker å fokusere på.

Vi anbefaler SiteGrounds WooCommerce Hosting. Dette er en av de rimeligste hosting-tjenestene og beste webhotellet for det Norske markedet, i premiumklassen.

Tjenesten SiteGround er ikke nødvendigvis den billigste tjenesten, men her får du mye for pengene. De gir deg gode muligheter for å vokse over tid. Slik vil du kunne fortsette å bruke SiteGround selv når nettbutikken din begynner å tiltrekke tusenvis av daglige kunder, og det i forskjellige geografiske markeder over hele verden. Webhotellet deres er derfor godt egnet for både oppstartere og like så store, internasjonale detaljhandlere.

Som en internasjonalt anerkjent tjeneste er SiteGround en leverandør som gir deg utmerket kvalitet uansett hvilket land du vil selge produkter i. De benytter en skyplattform som kobles til forskjellige datasentre over hele verden. Lytter vi til SiteGround egne lovnader laster skytjenesten deres 3 x raskere enn andre (og andre webhotellers) standard tjenestepakker kalt “shared hosting”.

Selv har vi god erfaring med å benytte SiteGrounds WooCommerce Hosting, men det finnes også andre leverandører i markedet som tilbyr lignende tjenester. SiteGrounds er at de er relativt billige og gir deg dessuten et gratis SSL, Backup, emails og CDN.

SiteGround gir dessuten en svært høy grad av sikkerhet og har tilpasset hosting spesielt for WooCommerce og WordPress.

Les mer om SiteGround sine priser og serviceplaner her.

#2 Hvilket tema “themes” velger jeg?

Her er det mange designmaler å velge i, og det er stadig fler i utvikling og nye temaer blir hele tiden lagt til. Angående valg av temaer, ønsker vi ikke å gi noen spesiell anbefaling. Her må du bruke de kreative kreftene dine da det avhenger mye av hvilken type nettbutikk du har lyst til å bygge og hva du selger.

Du vil finne både enklere og mer stilige, kanskje litt mer avanserte temaer så vel som svært komplekst utformede temaer. Flesteparten av de gode temaene koster penger, så du bør velge et tema som er populært og gjerne brukt av mange andre nettbutikker om planen er å spare penger.

Om du gjør det på denne måten er risikoen for å velge et dårlig tema liten. Det vil også være lurt å velge et tema som offisielt anbefales på WooCommerce.com for slik å garantere den beste kvaliteten.

De godkjente temaene opprettholdes, repareres og gjennomgås ofte.

Du vil kanskje oppdage at i noen tilfeller kan temaer som er kjøpt direkte på WordPress være av dårligere kvalitet. Det er fordi temaene ikke gjennomgår den samme kvalitetsgjennomgangen som de offisielle temaene, og således heller ikke funksjonene som finnes på WooCommerce.com.

Du bestemmer helt og holdent hvilket tema du ønsker å bruke, likevel er noen av de mest populære alternativene for 2020:

#3 Er de kompatible med Vipps, Stripe, Klarna, Postgiro ​​og Paypal?

Som du forstår er det mange spørsmål du bør stille før du bestemmer deg for hvilken plattform du vil være med på. Vår anbefaling er som vi allerede har nevnt; WooCommerce som er et av de mest fleksible alternativene på markedet.

Det betyr for eksempel at uavhengige utviklere lager nye funksjoner for WooCommerce som de videre enten selger eller lar brukerne få tilgang til! (Som du sikkert er kjent med tillater gratis apper vanligvis bare bruk av en begrenset del av appen gratis. For å «låse opp» alle funksjonene i appen, koster det noen kroner.)

Det finnes tilfeller hvor norske netthandelsplattformer bruker salgsargumentet om at tjenestene deres er tilpasset og opprettet utelukkende for norske e-forhandlere, det er de selvfølgelig også. Likevel, om du velger deg en internasjonal plattform som er godt tilpasset det norske markedet, kan du få en mye bedre plattform med stort sett de samme funksjonene som de norske systemene prøver å fremheve som deres viktigste styrker.

Flere skandinavisk utviklede tjenester kan være av stor verdi for alle som vil selge på nett i det norske markedet. Du bør likevel sikre deg siden de viktigste funksjonene for å sikre er tilgjengelige i e-handelsplattformen du ender opp med å benytte, er betalingsløsninger.

Vår favoritt – WooCommerce har flere betalingsløsninger du kan bruke. I det norske markedet kan du gjøre ting som å koble deg til Klarna Checkout (Som er Nordens mest brukte kontantbaserte online løsning), Swish, Vipps og PayPal. Du kan også legge til rette for betaling med for eksempel bankoverføring.

Sammendrag

  • WooCommerce er et av de, om ikke det absolutt beste og mest populære alternativet tilgjengelig for alle som ønsker å bygge en nettbutikk selv.
  • Er det slik at du vil ha en mer brukervennlig plattform, anbefaler vi å først teste Shopify gratis. (Dette er også en av verdens mest populære e-handelsplattformer og et av de beste alternativene for Norge. Du kan lese artikkelen vår om Shopify her).
  • WooCommerce er ikke det mest brukervennlige alternativet for nybegynnere. For eksempel må du skaffe webvert på egen hånd.
  • Derimot er plattformen en «Open Source»-plattform. Hvor du får en høy grad av fleksibilitet og tilgang til masse spennende funksjoner, designmaler (“temaer”) osv.
  • Du har mange webhotell leverandører å velge mellom for plattformene WooCommerce og WordPress. Den vanligste feilen er å velge en substandard-tjeneste som du deretter må oppgradere til en mye høyere pris for nettbutikken din.
  • Vi råder generelt er å unngå webhotell i lavprissegmentet. Mange nybegynnere ender med til slutt å betale overpris for denne typen tjenester og får dårlige hastighet, båndbredde, sikkerhet og kundesupport. Unngå også webhotell som ikke har servere i nærheten av brukerne/kunder. (For eksempel amerikanske selskaper som ikke også har datasentre i Europa.)
  • Finn et godt tema (designmal) som du skal bruke til nettbutikken. Her er det mange temaer å velge mellom, men du bør være forsiktig med å bruke gratis temaer om de ikke også er godkjente. Aller helst benytt offisielt godkjente temaer som finnes på WooCommerce.com.
  • Vår anbefaling går til SiteGround, dette er det beste webhotellet for WooCommerce (for Norge). Dessuten har de relativt gode priser (sammenlignet med andre premiumtjenester). Deres serviceplaner passer godt for både til startups så vel som store internasjonale e-handelsbedrifter. Les mer om SiteGrounds priser og servicepakker her.
  • Hvilken plattform du uansett velger å bruke for å din nettbutikk, må du sørge for at plattformen har støtte for å administrere norske betalingstjenester. Spesielt WooCommerce er godt tilrettelagt for Norge. For eksempel har plattformen støtte for håndtering av Klarna, Vipps, Paypal og giro.