Hvordan fungerer Vipps for bedrifter innen norsk netthandel?

Marjo Christiina

Marjo Christiina

Sist oppdatert:

Det er slik det fungerer

Vipps er en populær og enkel betalingsløsning som gjør at man enkelt kan betale i både fysisk butikk og nettbutikk.

Med over 4 millioner brukere i Norge, rundt 75 % av den norske befolkningen, har Vipps vist at det er en verdig og anerkjent konkurrent for betalingsløsninger på det norske markedet som svært mange stoler på.

Appen brukes til alt fra å sende pengegaver på bursdager, betaling under det lokale sportsarrangementet, donasjoner til veldedige organisasjoner til betaling i både fysisk butikk og nettbutikk og for legetimer.

Bruk vipps i nettbutikken din

Integrerer du Vipps som betalingsmetode i nettbutikken øker du brukervennligheten og gjør det enklere både for kundene og deg selv i forhold til innlogging og betaling. “Vipps logg inn” bidrar til at du får verifiserte data og kundene slipper å fylle ut endeløse skjemaer. Kundene slipper å huske passord og brukernavn, og de har kvitteringen tilgjengelig i appen etter gjennomført kjøp. Vipps checkout reduserer enkelt usikkerheten rundt betalingen, og øker sannsynligheten for at kunder gjennomfører kjøpet sitt.

Bedriftsappen “Vipps bedrift” gir deg full oversikt over innbetalinger i sanntid, muligheter for oversiktlige rapporter og full kontroll over ditt kundeforhold til Vipps gjennom Vippsportalen.

Bruk vipps med WooCommerce

Enten du bruker Shopify eller WooCommerce, vil du kunne integrere Vipps og øke din troverdighet for norske kunder. For WooCommerce finnes også en plugin som heter “Vipps Checkout”, som gir flere gode løsninger til nettbutikken. Det jobbes med å utvikle denne pluginen, men foreløpig må andre nettbutikker vente litt.

Ulike løsninger for Vipps-betaling i nettbutikken

“Vipps”/”Vipps hurtigkasse”:

  • Betaling og registrering i ett.
  • For betaling av produkter og tjenester med og uten fraktbehov.
  • En QR-kodeløsning som gjør det enklere å selge over flere kanaler (handlekurv, nyhetsbrev, produktside, annonser).
  • Kjøp av enkeltprodukter som aviser og billetter.
  • Transaksjonsgebyr for Vipps bedrift ligger på 2.99% for en årlig vipps-omsetning på 10 MNOK, og 1,99% for vipps-omsetning over 10 MNOK.

“Faste betalinger”:

  • Oppretting av medlemskap med gjentagende, faste betalinger.

“Vipps Checkout” -> en alt-i-ett løsning for nettbutikken:

  • Kundenes informasjon og fraktdetaljer er ferdig utfylt.
  • Muligheter for enten Vipps betaling, Visa eller Mastercard.
  • Ingen månedsgebyrer eller skjulte avgifter.
  • Bedriftens betaling for tjenesten baseres på bedriftens månedlige omsetning. Jo høyere omsetning, jo lavere gebyrer. Varierer mellom 2,49% og 1,49%.
  • Passer for litt mindre nettbutikker.
  • På artikkelens tidspunkt er denne løsningen tilgjengelig for WooCommerce.

Egner Vipps seg som betalingsløsning for Shopify?

Vipps checkout fo Shopify

Ja, absolutt! Shopify har samarbeidet med Vipps i flere år. For bedrifter som sikter seg inn på det norske markedet, vil det være en stor fordel å kunne gi kundene muligheten til å betale med Vipps.

Den gamle Vipps pluginen ble avviklet i juli 2022, men det er kommet en ny Vipps app for brukere av Shopify plattformen. Denne heter “Vipps nettbetaling” og er produsert av Crude. Hos Crude finner du mer informasjon om Vipps-appen, og du kan få hjelp om du har spørsmål om integrasjonen av appen, eller andre spørsmål.

slik jobber Vipps med shopify

I tillegg til denne løsningen kan du integrere “Vipps hurtigkasse”, produsert av Kviq. Denne krever litt mer teknisk kunnskap for å integrere, men er svært nyttig for Shopify nettbutikker.

Fordeler og ulemper ved Vipps som betalingsløsning

Fordeler:

  • Anerkjent betalingsløsning som øker brukervennligheten til nettbutikken.
  • Du kan ta løpende betaling for månedlige abonnementer.
  • Fleksibel med mulighet for “hurtigkasse”-betaling med bruk av QR-kode, og også betaling i fysisk kasse.
  • Enkel integrasjon med blant annet Shopify med en plugin.
  • Vipps-integrasjonen gir kunden en trygghet på at din nettbutikk er sikker.

Ulemper:

  • Vipps er beregnet for norske brukere, med norsk personnummer og bankkonto, og kan ikke brukes som betalingsløsning på andre markeder.
  • Du må ha flere betalingsløsninger i nettbutikken for å tilfredsstille kunder i utlandet, samt de kundene som ikke har Vipps.
  • Transaksjonsgebyrer; Med Vipps Checkout betaler du mellom 1,49% og 2,49% per transaksjon etter hvor stor omsetning du har.
  • Vipps har beløpsgrenser for kundene som gjelder per kjøp, uke og år. Disse varierer for ulike kortleverandører.
Vipps hurtigkasse for norsk netthandel

Sammendrag:

  • 3,6 millioner ganger blir Vipps brukt per måned for nettbetalinger på det norske markedet, og med 4 millioner brukere er Vipps fantastisk populært i Norge. Det er med andre ord svært mange som stoler på Vipps, noe som vil gi nettbutikken troverdighet.
  • Det er flere som velger å gjennomføre kjøpet om de ikke behøver å gå gjennom en bankautentisering. I og med at de fleste har telefonen i nærheten, vil et kjøp via Vipps være enkelt og greit.
  • Vipps bidrar til en enkel form for identifisering, og når kunden bestiller ligger all informasjon klar hos Vipps og kan overføres til butikken.
  • Vipps støtter både handling fra handlekurv og kasse, abonnementsløsninger og handel utenfor kasse (som nyhetsbrev).
  • Løsningen “Vipps Checkout” gir også muligheten for å betale med Visa og Mastercard, men er på tidspunktet for denne artikkelen kun tilgjengelig for WooCommerce.
  • Brukere av Shopify plattformen vil kunne benytte appen “Vipps nettbetaling”, samt “Vipps hurtigkasse”.

Om Forfatter

Marjo Christiina

Om Forfatter

Hei, jeg er Marjo Christiina

Jeg er en norsk artikkelforfatter. Jeg skriver hovedsakelig om ulike temaer innen digitalt entreprenørskap og e-handel.