Tips til norske nettbutikker – Hvordan betale med Klarna?

Klarna er en sterk merkevare, spesielt i det nordiske e-handelsmarkedet. Dette betyr at du kan regne med å konvertere flere besøkende i nettbutikken din til kunder sammenlignet med tilsvarende alternativer.

Når besøkende på nettsiden din går til kassen din (kassesiden i nettbutikken din), vil du selvfølgelig at besøkende skal ta en kjøpsbeslutning. Undersøkelser viser imidlertid at en svært stor andel av folk generelt velger å kansellere kjøpene når de har kommet til betalingssiden.

En grunn til at besøkende som har hentet varer i handlekurven bestemmer seg for å avslutte kjøpet kan forklares med at:

  1. Av en eller annen grunn oppstår det tekniske problemer når kunden prøver å foreta betalinger. For eksempel aksepteres ikke betalingskort som vedkommende prøver å bruke.
  2. Vedkommende begynner å tvile på merkevaren din. Er det virkelig trygt å handle hos deg?

Generelt anslås det at omtrent 65 % av alle besøkende som går til en nettbutikks kasse vil kansellere kjøpene når kommer til kassen!

klarnas app

En av de vanligste årsakene til at potensielle kunder forlater betalingssiden, uten å fullføre kjøpet, er at de er tvilsomme. Det kan være din bedrifts produkter, kvalitet, garantier m.m.

Mange av disse vil først ta turen over til kassen for å undersøke hvilke metoder du tilbyr og hvordan utskjekkingen på din nettside ser ut. Derfor er det viktig at nettsiden din ser seriøs og troverdig ut for å kunne overbevise kundene om at det er en seriøst nettside.

Derfor er det viktig å bruke en betalingsløsning som er godt kjent i Norge eller de markedene du ønsker å operere.

“Klarna er en av Norges mest brukte betalingsmetoder”

Det er ikke nok at Klarnas er godt etablert i Norge og Norden generelt. Klarna kommer også med en rekke kundefordeler. Kunden kan for eksempel velge å dele opp betalingen eller betale med faktura.

«Det er også flere ulemper som kan være greit å vite om Klarna»

Klarna er langt fra det beste alternativet for alle nettbutikker. Her er det viktig å velge den betalingsmetode som faktisk passer for akkurat din bedrift. Noen ganger kan det også være fordelaktig å bruke ulike betalingstjenester som utfyller hverandre, mer om det nedenfor.

Ønsker du å prøve ut Klarna kassa for din bedrift? Da bør du lese denne artikkelen hvor jeg går gjennom fordeler og ulemper med Klarna og alt du trenger å vite før du bestemmer deg for å bruke Klarna.

hvordan virker det?

Hva er Klarna og hvordan fungerer det?

Klarna gir nettbutikker og bedrifter en fleksibel løsning for kjøp. For å bruke Klarna må du opprette en firmakonto hos Klarna.

Det kommer ingen skjulte gebyrer eller annet når du registrerer en firmakonto hos Klarna. Når du har opprettet kontoen din så må du integrere eller koble nettbutikken din til Klarna.

Det avhenger av hvilket system du bruker hvor raskt eller problemfritt tilkoblingen av Klarna til din nettbutikk er.

Om du ennå ikke har valgt en plattform, så anbefaler jeg å velge en av de beste nett plattformene på det internasjonale markedet.

integrerte nettbutikker

Ved å velge en internasjonalt kjent plattform som også er godt kjent i Norge, vil denne typen integrasjon med tredjepartstjenester både være mulig og også enklere.

Klarna er satt opp for å fungere med WooCommerce og Shopify. Disse plattformene er blant de mest fremtredende nett plattformene (B2C) som man finner på markedet i dag.

Shopify, som i de fleste tilfeller er den beste nett plattformen, er satt opp for å kunne bruke Klarna som standard.

Når du har registrert din bedrift hos Klarna og integrert Klarna med din nettbutikk, kan du velge hvilken av Klarnas tjenester du ønsker å tilby.

Hvordan fungerer Klarnas checkout for nettbutikker?

Ifølge en rapport fra 2021 (Researchandmarkets) forventes betalingsmetoder hvor kunden kan bestille et produkt og betale senere,til å øke med 39,8 % årlig! Her er Klarna en av de største aktørene i markedet.

Klarna er en betalingsmetode som kundene kan velge å bruke, og de kan om de skulle ønske det betale senere.

Du kan delvis tilpasse feltene du ønsker skal fylles ut av kundene dine for å fullføre kjøpet(ene). Dette gjøres så i backend via plugin eller app som du bruker for å integrere Klarna i kassen. Hvis du bruker Shopify Payments, så kan du velge å tilby Klarna som et alternativ til Shopifys betalingsmetoder.

en komplett løsning

Klarna tilbyr 3 forskjellige betalingsalternativer som kunden kan velge mellom når de foretar et kjøp på din nettbutikk:

  1. Betal direkte: Kunden kan velge å betale direkte med debetkort. Klarna er også strenge på å overholde europeiske sikkerhetsstandarder. Dette betyr at Klarna verifiserer betalingene (SCA). Dette er noe som kan være et problem ved bruk av ikke-europeiske betalingstjenester, som PayPal. En ulempe med Klarnas tjenester er imidlertid at Klarna ikke betaler beløpet direkte til deg. I stedet må du vente 2 uker før pengene overføres til din bankkonto.
  2. Betal senere: Kunder kan velge å betale på kreditt (etter 14 dager). Det betyr at kunden vil først få levert varene de kjøper, og i noen tilfeller så kan de til og med teste produktene ut før de betaler for de.
  3. Del betalingen: Klarna tilbyr kundene dine å betale på kreditt her. Klarna tar hele kredittrisikoen og skulle kunden av en eller annen grunn ikke betale Klarna for produktene de har kjøpt i din nettbutikk, vil det ikke påvirke deg. Du vil motta betalingen som vanlig fra Klarna. Betalingsplanene som Klarna tilbyr strekker seg over maksimalt 36 måneder.

Klarna tilbyr også nettbutikker som driver salg via fysiske butikker til å bruke Klarna som betalingsmetode på de fysiske kasseapparatene. For å gjøre det mulig å lade via Klarna i fysiske butikker, så må kundene laste ned og bruke Klarnas app.

Kunden kan da velge å betale via appen også på din nettbutikk.

funksjoner som er inkludert

«Melding på stedet» er en annen tjeneste som skiller seg fra flere andre betalingsmetoder.

Enkelt forklart er meldinger på stedet, en meldingsfunksjon som lar deg sende målrettet informasjon fra Klarna til besøkende på nettsiden din. Fordi Klarna er en av de største betalingsmetodene i Norge, har Klarna en stor database med personopplysninger.

Dette betyr at Klarna i noen tilfeller kan identifisere besøkende på nettbutikken din og direkte markedsføring og informasjon direkte til personer i din nettbutikk.

Dette er et eksempel på hvordan en melding kan se ut: «Hei Egil! Betal 39 kr per måned i 14 måneder med Klarna. Les mer.«

På stedet melding kan ha en positiv innvirkning på konverteringsraten på din nettbutikk. Det kan oppfattes som et sikkerhetstegn at nettsiden din gjenkjenner besøkende ved navn og at nettbutikken din bruker Klarna, som regnes som et kjent og pålitelig merke.

Dette bør du vite før du bestemmer deg

  • Klarnas betalingstjenester fungerer kun for Norge, Sverige og Finland i B2B. Klarna er derfor en dårlig løsning dersom du har kunder i land, for eksempel i Europa.
  • Klarna er vanskelig å bruke til dropshipping. Klarna godkjenner kun nettbutikker som selger via dropshipping.
  • Hvis du ikke bruker Shopify Payments, så er min erfaring at det tar lang tid å sette opp Klarna og også å motta støtte gjennom Klarnas kundeservice. For meg tok det ca. 2 uker før Klarna ble konfigurert riktig. Men det avhenger selvfølgelig av om du trenger støtte fra Klarna for å konfigurere Klarna som betalingsmetode på din nettbutikk.
  • Flere av Klarnas tjenester og for eksempel på stedet melding gjør at flere såkalte «DNS Lookups» må utføres før nettsiden din begynner å laste når nye besøkende kommer til nettsiden. Enkelt sagt betyr dette at nettsiden din ikke kan lastes for informasjon er hentet fra Klarna. Uansett om du har hurtigladende servere, vil besøkende måtte vente til informasjon er hentet fra Klarna. Dette kan være et problem for nettbutikker som allerede har flere andre «DNS-lookups» eller som har eksisterende problemer med lastetider før Klarna er installert på nettsiden.
  • Klarna er langt fra det billigste alternativet på markedet. Men det kan også avhenge av hvordan transaksjonene dine ser ut? Ulike betalingsløsninger og prismodeller er fordelaktige for ulike typer selskaper. Det kan ha å gjøre med hvordan transaksjonene dine ser ut med tanke på for eksempel bestillingsverdier og antall bestillinger
  • Klarna passer veldig godt for enkelte nordiske land, men hvis du selger i flere forskjellige land, i tillegg til de nordiske, da bør du nok vurdere en mer fleksibel løsning.

Hva er prisene til Klarna?

Selve firmakontoen du trenger for å komme i gang med Klarna er gratis. Klarna koster derfor ingenting før du begynner å bruke Klarnas betalingstjenester. Det er heller ingen bindingstid eller oppstartsgebyr for å bruke Klarna. Du betaler imidlertid et transaksjonsgebyr og et fast gebyr per transaksjon.

fraktløsninger for bedrifter

Prissettingen på det norske markedet er fleksibel. Du kan ta kontakt med Klarnas salgsavdeling for mer informasjon om prisene.

Klarna er generelt godt priset. Det er ikke det billigste alternativet på markedet, men det kan forklares med at Klarna for eksempel må kreve et høyere transaksjonsgebyr når du tilbyr kundene dine å betale på et senere tidspunkt. Det er fordi Klarna tar en risiko med denne typen betaling, så det vil koste litt ekstra for disse transaksjonene.

Men om du bruker Shopify Payments, kan du velge å betale på vanlig måte, via Shopify Payments, som vil være det billigste for deg.

Les mer om de beste betalingsmetodene for Norge her!