Mystore – Et godt valg for norske bedrifter!

Marjo Christiina

Marjo Christiina

Sist oppdatert:

Mystore anmeldelse

Skal du starte en nettbutikk er det lurt å sjekke ulike netthandelsplattformer og hvordan de fungerer på det norske markedet. Dette kan virke som en overveldende oppgave, men vi har testet de fleste og vet hva som lønner seg for norske brukere. Les vår oversikt over de beste plattformene for norske brukere her.

Ettersom Norge stadig får flere nettbutikker, har vi testet plattformen Mystore, som i motsetning til for eksempel Shopify og Wix som er utenlandske selskaper, er utviklet og driftet i Norge. Over 1600 nettbutikker bruker allerede denne plattformen og den er godt etablert på det norske markedet.

Et oversiktlig og brukervennlig kontrollpanel og fullnorsk support er to av grunnene til at plattformen stadig øker i popularitet. I kontrollpanelet finner du all informasjon du trenger, samt opplæringsartikler for å hjelpe deg til å lage den beste nettbutikken.

Du trenger i utgangspunktet ikke ha noen kunnskaper om netthandel eller oppretting av nettbutikk for å gå løs på denne muligheten, men som med alt annet gjør litt forkunnskap det betydelig enklere. Men til tross for at det kan være litt å sette seg inn i som nybegynner, er plattformen enkel å bruke og temmelig selvforklarende. Og skulle du ha behov for hjelp, er support klare til å veilede deg videre.

Det er viktig å vite at du kan teste en gratis demobutikk hos Mystore der du kan utforske de ulike designene, integrasjon av apper og utvidelser, fonter og farger og bli kjent med kontrollpanelet før du velger å opprette en nettbutikk hos dem. Underveis tar de kontakt med deg for å høre om det er noe de kan bidra med og svarer på alle spørsmål du måtte ha.

Selv om Mystore ikke kan tilby like mange apper og designmaler som Shopify, får du gjennom Mystore plattformen tilgang til de beste tredjepartsløsningene på det norske markedet.

En annen fordel med Mystore er at du kan teste plattformen helt gratis før du bestemmer deg for å bli en betalende kunde

Nyttig informasjon om Mystore

Som eier av en nettbutikk er det flere funksjoner og innstillinger man ofte ikke er klar over at man trenger. Oppretter du en nettbutikk på Mystores plattform, får du alt du trenger for å opprette en flott og unik nettbutikk for det norske markedet, inkludert i månedsprisen.

Mystore er en Google Premier Partner – bedrift, og dermed blant de 3% beste Google partnerne i landet. Dette er bedrifter som jobber for å bygge nye kundeforhold og som utvikler bedriftens produktkunnskap, samt er opptatt av å skape vekst for både nye og eksisterende kunder.

For å kunne bli en Google Partner har Mystore vært gjennom flere eksamener hos Google for å bli sertifisert innen Google annonsering. De har med andre ord særdeles god kunnskap og forståelse for annonsering gjennom Google.

Muligheter for eget konsept og design?

Du kan velge et flott design som du tilpasser til ditt konsept. Mystore har ferdig utviklede og moderne designmaler du kan benytte, noen er gratis og noen må du betale for.

Ved hjelp av designverktøyet de tilbyr kan du enkelt tilpasse disse malene med fonter og farger slik at det blir unikt for din butikk. Selv om større plattformer som Shopify tilbyr et betydelig større antall maler, kan man hos Mystore lage en nettbutikk med et flott utseende.

Ønsker du ikke å lage siden selv, tilbyr Mystore en løsning som heter We Fix. Gjennom denne pakken får du opplæring i kontrollpanelet, oppfølging og støtte fra start til ferdig lansert nettbutikk der de designer butikken på bakgrunn av dine ønsker.

Butikken er da ferdig oppsatt med alt du ønsker av betalings- og fraktløsninger. I pakken inngår også en grunnpakke for digital markedsføring for best mulig lansering av nettbutikken din.

Applikasjoner og utvidelser

Når det gjelder applikasjoner og utvidelser er dette noe som stadig er under utvikling hos alle plattformer. Som de fleste av de større plattformene, har Mystore også samarbeid med utviklere som kan lage og selge apper i Mystore butikken.

Butikken inneholder allerede en mengde ulike apper som kan bidra til bedre funksjonalitet i nettbutikken for dine kunder, og en rekke utvidelser som gjør det enklere for deg som eier.

Noen av disse utvidelsene og applikasjonene er:

  • Flere Ulike Betalingsmetoder
  • Regnskapsføring
  • Fraktlogistikk
  • Lagerføring
  • Integrering Med Instagram Shopping
  • Integrering Med Google Shopping
  • Integrering Med Pinterest

Som hos alle andre er en del av disse gratis, og en del må du betale for eller abonnere på. De viktigste for driften av nettbutikken er inkludert.

I og med at Mystore lar deg integrere med de mest brukte betalingstjenestene som norske brukere stoler på, som Klarna og Vipps, gir dette en trygghet for dine kunder som andre plattformer kanskje ikke bidrar med.

Kundene kan dessuten betale med både Paypal, Apple Pay og Google Pay. Mulighetene for ulike betalingsløsninger er mange, noe som vil bidra til raskere konvertering av kunder.

Muligheten til å integrere Instagram Shopping betyr at du kan selge dine produkter direkte gjennom din Instagram. Mange taper penger fordi kundene må bevege seg over i nettbutikken for så å finne det de kom over på sosiale medier. Med Mystores muligheter for integreringer med sosiale medier kan konverteringsraten bli høyere.

Dersom du allerede har en fysisk butikk, kan du koble opp et kassasystem hos Mystore som gjør det enkelt å holde oversikt over både nettbutikken og den fysiske butikken. For denne funksjonen trenger du POS gjennom Mystore.

Eget markedsføringsteam

Mystore har et eget markedsføringsteam som kan hjelpe deg å lage en skreddersydd markedsføringsplan og de kan administrere annonseringen din.

Dette er en fantastisk mulighet for deg når du skal lansere nettbutikken, og da særlig siden dette er nordmenn som vet hva som lønner seg på det norske markedet. Denne tjenesten koster mellom 3499 kr og 4499 kr.

  • Gratis norsk support. Riktignok med noe begrenset åpningstid, da de er tilgjengelig fra man-fre på dagtid.
    • Mystore har en “kritisk support” som står klare til å hjelpe 24/7 dersom det skjer noe kritisk til driften.
  • Hjelpesenter med artikler som gjør at du kan søke opp og få hjelpen du trenger også utenfor supportteamets åpningstider.

Hvor mye må du betale?

Priser er den største sammenligningen når man vurderer hvilken plattform man skal bruke. Enkelte plattformer har så mange prisnivåer og modeller at man kan bli svimmel av å prøve å finne ut hvem som passer din bedrift. Mystore har valgt en enkel prismodell med tre nivåer.

Selv om Mystore kan fremstå som et dyrere alternativ enn andre plattformer på markedet, men det meste av funksjonalitet som du trenger er faktisk inkludert i prisen. Slike funksjonaliteter må du hos andre plattformer betale ekstra for.

Generelt kan vi si at prisene til Mystore er konkurransedyktige, og der de ligger litt høyere i pris er det viktig å notere seg at du kan henvende deg til Mystore utelukkende på norsk og slipper dermed eventuelle språklige utfordringer.

Er du ny i denne verdenen og har du en helt ny, liten, nettbedrift, vil Start-pakken være passende for deg. Du kan alltid endre pakke når butikken din vokser og salget tar av.

For store butikker som utvider til nettbutikkløsning, som antar at kundene vil benytte seg av nettbutikken og regner med over 2 millioner i salg per måned, er Pluss-pakken det som lønner seg.

Start-pakken tilbyr alt det grunnleggende for en nettbutikk. Ønsker du å integrere Google Shopping og Instagram Shopping må du over på Smart-pakken. Her kan du også tilby kundene dine gavekort og rabattkoder.

Avhengig av betalingsløsningen ligger transaksjonskostnadene på mellom 1,25% og 3,99%.

Migrasjon fra annen plattform

Mystore støtter migrering fra de fleste andre netthandelsplattformer og hjelper til med overgangen for en sum på rundt 10.000.

Gunstige fraktavtaler

Ettersom Mystore primært er utviklet med tanke på det norske markedet, har de inngått svært gunstige fraktavtaler med både Bring og PostNord, noe som gjør det enkelt for norske nettbutikker å sende pakker til sine kunder i Norge.

Fordeler og ulemper ved plattformen

Mystore fordeler og ulemper

Den største fordelen for norske nettbutikkeiere er at Mystore er spesielt egnet for å takle utfordringer som kan oppstå på det norske markedet.

I motsetning til Shopify og andre store
utenlandske plattformer, har Mystore integrasjoner som er spesielt utviklet for norske brukere og kunder. Integreringer som Vipps, Klarna og Visma gjør systemet særdeles velegnet for nettopp norske brukere.

Fordeler:

  1. Informativt og brukervennlig kontrollpanel med stor fleksibilitet i forhold til eget design på nettbutikken. Alt i kontrollpanelet er på norsk, slik at du lett forstår hva de ulike seksjonene dreier seg om.
  2. Egen opplæringsseksjon inne i kontrollpanelet med svært nyttige artikler.
  3. Integrering med betalingsløsninger som Vipps og Klarna, som norske kunder har stor tillit til.
  4. Norsk support på dagtid, og et hjelpesenter med informative artikler som berører de “ofte stilte spørsmålene”.
  5. Mulighet for datakasse for fysisk butikk og nettbutikk i ett system.
  6. Du kan selge over flere salgskanaler (multikanalsalg), blant annet gjennom Instagram Shopping og Google Shopping.

Ulemper:

  1. Som nybegynner må man bruke en del tid for å sette seg ordentlig inn i systemet og forstå det for å kunne utvikle nettbutikken riktig med alt den trenger.
  2. Begrenset mulighet for support, da de er tilgjengelige kun på dagtid i ukedagene.
    • Driver du en nettbutikk ved siden av vanlig jobb, kan dette være problematisk.
    • De har riktignok support 24/7 for drifts-kritiske problemer.
  3. Litt kostbart for en nyoppstartet nettbutikk, selv om de har konkurransedyktige priser.
  4. Færre maler, utvidelsesmoduler og apper enn de større aktørene på markedet.

Oppsummering

  • Mystore er en brukervennlig og fornuftig plattform som gir deg det du trenger for å designe og lansere din unike nettbutikk gjennom et fleksibelt og rikt designverktøy og utvidelser. Som nybegynner krever det litt prøving og feiling, men det er relativt selvforklarende hva som må gjøres. Og skulle du trenge hjelp, står den norske supporten klar til å hjelpe deg på dagtid i ukedagene.
  • Du kan tilby kundene flere betalingsmuligheter, som Klarna og Vipps. Dette er betalingsløsninger som norske kunder er godt kjent med og trygge på. Det vil derfor skape en troverdighet og trygghet for kundene dine.
  • Plattformen er derfor velegnet for deg som ønsker én enkelt plattform der du kan ha oversikt over både nettbutikken og den fysiske butikken, ved blant annet å koble til et kassasystem for fysisk butikk.
  • Mystores appbutikk har nok applikasjoner og utvidelser til å bidra til en nettside og en nettbutikk med god funksjonalitet både for deg som nettbutikkeier og dine kunder.
  • Alt i alt et trygt og godt alternativ for norske brukere, både når det gjelder brukervennlighet, pris og support. Velegnet for norske nettbutikker på det norske markedet, med muligheter for å også selge på det utenlandske markedet. Ved salg i utlandet må du selv ordne med fraktavtaler.
  • Les mer om Mystore og test plattformen gratis her!

Om Forfatter

Marjo Christiina

Om Forfatter

Hei, jeg er Marjo Christiina

Jeg er en norsk artikkelforfatter. Jeg skriver hovedsakelig om ulike temaer innen digitalt entreprenørskap og e-handel.