Er nettbutikken din i vekst og du vil ekspandere til andre land? Da kan en 3PL logistikkpartner være en god løsning. 3PL står for tredjeparts logistikkpartner, som tar seg av alle aspekter med å oppbevare, pakke og sende varene til kunden.

Men hvilke kostnader er forbundet med en tredjeparts logistikkpartner, og er det en fordel å bruke 3PL i Norge for nettbutikker som ønsker å ekspandere?
Vi skal se nærmere på alle kostnader som er forbundet med å benytte seg av slike tjenester, og hvem denne logistikk løsningen passer for.
Hvordan kan du bruke 3PL i Norge?
Det er flere i mange sammenheng det kan være behov for en logistikkpartner som kan ta seg av alle dine bestillinger. Dette gjelder ikke bare bedrifter som ønsker å ekspandere utenfor Norge, men også for å forkorte frakttiden til norske kunder.
For eksempel om du driver en norsk nettbutikk i dag og vil levere varene dine raskere fra for eksempel Kina eller USA, kan det være en fordel å ha en logistikkpartner i Europa som kan gi deg et sentrallager for utsendelse av dine varer.

En komplett logistikkløsning passer utmerket for:
- Nettbutikker som trenger et eget varelager for enten egne eller importerte produkter
- Små bedrifter som ønsker å redusere kostnader på logistikk
- Forhandlere med få men store bestillinger som ikke har behov for egne lageransatte
- Butikker som vil vokse utenfor Norge og få raskere frakt ut til kundene.
Da slipper du å tenke på å leie inn eget lagerlokale her hjemme i Norge, og ha ansatte for å pakke og sende varene for deg. Alt blir håndtert av din logistikkpartner som sørger for at kundene dine får varene dine i tide. Kanskje du til og med finner en 3PL som har lagerlokaler i Norge?
Et annet godt eksempel er norske bedrifter som vil ekspandere til andre land, men vil unngå hodebryet med å lete etter passende varelager i utlandet. Dette kan være en langtekkelig prosess, og kan by på mange utfordringer ved å ansette folk i utlandet for å gjøre jobben for deg.
Prosessen forklart steg for steg
- Du sender dine varer til et varelager tilknyttet din 3PL partner.
- Når du får inn dine bestillinger er din partner tilknyttet ordreflyt på nettbutikken, slik at de kan pakke og sende varene for deg med en gang.
- Når varene sendes blir de sendt med ønsket fraktmetode som kunden velger, som for eksempel standard frakt eller ekspresslevering.
- Om kunden vil levere tilbake varen for en eller annen grunn sendes den tilbake til din 3PL partner slik at de kan eventuelt sende ut en et nytt produkt eller at du ordner med refusjon.
For å velge riktig logistikkpartner er det viktig å tenke over hvor din målgruppe holder til. Om du for eksempel ønsker å ekspandere til USA, er det viktig å velge en partner som har god dekning i dette landet, og har den raskeste leveransen.
Om du for eksempel ønsker å markedsføre dine produkter i USA i tillegg, hvorfor ikke benytte deg av Amazon FBA? Da kan du nå ut til nye kunder i landet og samtidig nyte godt av deres logistikksystem!

Men integrering kan være utfordrende å få til på forskjellige nettbutikk løsninger, og kan bli en stor ekstrakostnad om du trenger en utvikler for å gjøre jobben. Derfor kan det være lurt å velge en nettbutikkløsning som allerede har enkle løsninger for å integrere logistikkpartnere. Blant annet har Mystore og Shopify flere gode løsninger for dette, og det krever veldig lite tid å sette opp løsningen.
Eller om du er interessert i å utvide til Asia kan for eksempel Aliexpress være et alternativ. Men her er det forutsatt at produsenter holder til i Kina. Så her kan det være et bedre alternativ til en partner som ikke krever produksjon i landet, men gir deg tilgang til et stort marked med rask leveranse ut til kundene.
Kostnadene ved å bruke 3PL
Selv om dette kan virke som et rimelig og enkelt logistikksystem, er 3PL logistikk partnere langt ifra gratis. Her er kostnadene du må regne med ved å bruke en ekstern logistikkpartner:

- Transportkostnader: Når du skal sende varene dine til ditt nye varehus kan det tilkomme store kostnader på frakt. Så sørg for at du velger en logistikkpartner som også har gode avtaler på levering til sitt lager.
- Varemottak: Enkelte tjenester har også en egen kostnad for varemottaket, det å lempe av og sette på plass varene på lageret. Sjekk vilkårene og sammenlign med flere 3PL-tjenester på dette punktet.
- Plukk og pakk: For hver enkelt bestilling de får inn fra din nettbutikk er det som regel en avgift du må betale for plukking og pakking av varene.
- Fraktkostnader til kunde: Denne kostnaden må du legge til i nettbutikken slik at du ikke taper mye fortjeneste på varene du selger på fraktkostnader. Gjør research på hvilke fraktselskaper din 3PL logistikk partner benytter seg av.
- Integrering: Om du ikke velger en nettbutikkløsning eller samarbeidspartner som allerede har mange integreringer med kjente nettbutikkløsninger, kan det fort tilkomme ekstra kostnader for integrering av logistikksystemet som fanger opp dine bestillinger.
- Minstebeløp: Mange av selskapene opererer med et minstebeløp per måned for å dekke sine kostnader på lagring av produkter. Om du for eksempel ikke har nok bestillinger til å dekke minstebeløpet, vil dette komme i tillegg. Ofte kan minstebeløpet ligge på rundt 5-6.000 kroner hos europeiske 3PL partnere.
Men klart, disse kostnadene må sees i sammenligning med kostnader for å gjøre hele jobben selv med å skaffe seg lagerlokaler, ha egne ansatte for plukk, pakk og utsendelse til kunder. Kostnader for frakt og emballasje er jo noe man må ta i betraktning uansett.
Oppsummering

- 3PL har mange fordeler for små nettbutikker som ønsker å ekspandere eller redusere kostnader på lager, logistikk og varepakking.
- Skal du velge en nettbutikkløsning i tillegg kan det være lurt å velge en løsning som allerede har 3PL-løsninger integrert, eller i hvert fall har gjort dette på en enkel måte. – Shopify og Mystore kan være gode alternativ her.
- Pass på å sjekke priser hos logistikkpartnere, ettersom prisene kan variere mye ut i fra hvilke land dere ønsker å oppbevare varene i.