Webflow har i dag 0.9 prosent markedsandel av nettsidebyggere med CMS-systemer (kilde: w3techs). 3,5 millioner nettsider benytter seg av denne løsningen, og har en økende markedsandel innenfor nettsidebyggere hvert eneste år.
Trenger du et kraftig CMS-system integrert med din nettside uten alle utfordringene med å koble opp eksterne løsninger? Skal du drive en blogg i stor skala og få inn nyhetsabonnementer, eller en stor nettbutikk, er det essensielt å ha et godt system for å følge opp dine kunder.
Med store kunder som Dell, NASA, Upwork og The New York Times, vet du at du er i godt selskap om du vurderer Webflow for dine hjemmesider.
Årsaken til at vi nevner disse navnene er å påpeke hvor skalerbar løsning er. Enten du vil drive et stort frilans-nettverk, selge varer og tjenester, eller lansere en stor profesjonell nettavis er alt dette mulig med Webflow.
Vi skal se nærmere på hvilke muligheter du får med Webflow, og hvordan denne kan sammenlignes med andre nettsidebyggere som Squarespace eller WordPress.
Webflow pris og abonnement
Du kan komme i gang gratis med din nettside allerede i dag med et enkelt subdomene og en fullverdig web-editor med de fleste funksjoner en enkel nettside trenger. Dette gir deg et godt utgangspunkt til å teste alle funksjonene på plattformen og eksperimenter med layout og design.
Derimot er det en rekke funksjoner på de betalte abonnementene de fleste vil ha behov for over tid. Vi skal gå gjennom prisplanen her og se nærmere på hva som er de viktigste forskjellene mellom de forskjellige Webflow-abonnementene:
En av de største fordelene med Webflow er muligheten for å redigere dynamisk innhold i et brukervennlig CMS-system.
Dette betyr at om du har mange annonser, kampanjer eller annet innhold som må oppdateres jevnlig på flere sider, er det veldig tidsbesparende å ha muligheten for å redigere dette uten å måtte oppdatere hver side. I tillegg slipper du å følge med på alle døde lenker til eksternt innhold. Du kan legge inn en 401-redirect til hovedsiden automatisk!
På gratisabonnementet er det inkludert CMS- 50 elementer. Men du må også huske at svar på kontaktskjema eller registrering av kunder teller som et element. Derfor blir 50 ganske lite om du planlegger å lage en egen nettbutikk.
I tillegg får du ikke et eget domene, og heller ikke muligheten for å koble opp et domene som du allerede har. Gratisabonnementet er først og fremst for å lære deg alle funksjonene i Webflow og senere velge pakken som passer best for deg.
For å ha eget domene må du opp på Basic-planen, men da får du ingen CMS-elementer inkludert. CMS-planen passer for deg som har behov for å samle kontaktinformasjon, sende e-post tilbud og selge varer på nettet. Blogger kan også ha stort utbytte av CMS-planen for å samle inn abonnenter og sende ut nyhetsbrev.
For å oppsummere det, abonnementene er basert på CMS-systemet for raskere oppdatering av nettsider og skrive kommunikasjon ut til kundene dine. Du betaler ingenting ekstra for funksjoner som nettbutikk eller blogg. Derimot må du i det minste ha Basic for å få tilgang til SEO-verktøy.
Webflow templates og webutvikling
Programvaren har hundrevis av forskjellige templates å velge mellom, og muligheten for å redigere og legge til seksjoner, gallerier og mange andre designalternativer for å skreddersy din nettside. Men med mange designmuligheter og integreringer er læringskurven noe større enn med andre nettsidebyggere.
En god sammenligning med Webflow kan være Squarespace som har mer brukervennlig plattform og et godt utvalg av designelementer i tilelgg. Les mer om Squarespace her.
Men til gjengjeld er Webflow sitt oppsett og valg av maler veldig elegante, stilrene og ser ekstremt profesjonelt ut. Men problemet oppstår når du skal redigere menyer og oppsett av nettsiden. Her må du hele tiden gjøre endringer i “Navigator” menyen til venstre. Du kan for eksempel ikke slette elementer direkte på siden.
Navigator-menyen er et slags åpent nettsidekart hvor du må klikke deg inn på forskjellige seksjoner for å slette eller endre på de forskjellige sidene du har. Noe som kan være komplisert å forstå for de som er helt ny innenfor webutvikling.
Sammenlignet med WordPress – Hva er de viktigste forskjellene?
Det er vanskelig å kåre en vinner mellom Weblow vs WordPress da begge løsningene er skalerbare alternativer for store nettsider. Den største forskjellen er nok utvalget av maler. WordPress har over 10,000 forskjellige maler tilgjengelig. Men orker du å gå gjennom alle disse for å finne det perfekte oppsettet for deg?
Med Webflow får du full kontroll over alle elementer på siden. Kanskje du vil ha en seksjon med en introduksjon om ditt firma først, deretter en seksjon med blogg artikler og utdrag, og videre pristabeller og kontaktskjema. Med Webflow kan du plassere dine elementer eksakt slik du vil ha det.
Er du ekspert på koding kan du selvfølgelig manipulere kildekoden på hver enkelt mal i WordPress. Men for no-code utviklere er det mye enklere å bruke et drag-and-drop-redigeringsprogram som Webflow hvor du kan plassere elementer slik du vil ha det.
Selv om Webflow har over 1000 maler tilgjengelig, er det ikke nødvendig å søke gjennom dem for å finne noe som passer – alle kan tilpasses etter ditt behov.
På denne måten er Webflow perfekt for dem som trenger å lage landingssider med et bestemt format for å selge produkter og tjenester, kontra WordPress som gir deg ubegrenset med muligheter om du ikke kan å manipluere malene.
Hvem passer Webflow for?
Om du er interessert i en moderne, elegant og stilrent nettside, er Webflow et veldig godt alternativ.
Løsningen er først og fremst for webutviklere som trenger store og komplette løsninger for nettbutikk, interaktive blogger og alle slags typer plattformer med muligheter for å opprette brukerprofiler og innlogging. Webflow kan være et brukervennlig rammeverk for alle dine ambisiøse planer på nett.
Men for den vanlige bloggeren eller småbedrifter som trenger tilgang til enkle SEO-verktøy og pene maler, finnes det andre nettsidebyggere som er enklere å lære seg og gir ikke overveldende mange alternativer å sette seg inn i.
Oppsummering
- Webflow we best egnet for webutviklere som vil drive forretning på nett i stor skala, med en skalerbar løsning som kan tilpasses etter hver enkelt kunde.
- En integrert CMS-løsning for å håndtere alt av dynamisk innhold, nyhetsbrev til kunder, reklamer på nettsiden og kampanjer.
- Alle maler kan tilpasses ut i fra ditt behov uten å kunne kode eller eksterne utviklere for å tilpasse nettsiden.