Med dagens enkle løsninger er det utrolig enkelt å sette i stand sin egen nettbutikk og selge sine varer på nett. Med mange forskjellige markedsføringskanaler i Norge, trenger det ikke å være så vanskelig å finne kunder heller. Men hvilke leverandører skal du velge, og hvordan skal du håndtere ordre og logistikk på varene dine?
Alt dette er avhengig av hvilken forretningsmodell du vil følge. I dag kan du selge alt i fra dine egne kunstverk til geniale duppeditter som du tror mange har bruk for i hverdagen. Kanskje du vil heller selge digitale produkter fremfor fysiske varer?
Forskjellige varer krever forskjellige løsninger, og i denne artikkelen skal vi gjennomgå noen av de mest populære forretningsmodellene for nettbutikker og hvilke utfordringer disse modellene har med å finne gode leverandører. Det eneste du trenger å bestemme deg for først er…
Hva slags produkter skal du selge?
I dag finnes det en rekke forskjellige modeller du kan følge for å drive en profitabel nettbutikk. Men før du setter i gang med å finne leverandører, bør du tenke over hvilken strategi du skal velge:
- Vil jeg selge eksisterende varer?
- Vil jeg skape mine egne?
- Skal jeg oppbevare varene i Norge?
- Vil jeg at leverandøren skal sende varen direkte til kunden?
Hver av disse kommer med sine egne løsninger og utfordringer. Spesielt med tanke på valg av leverandør og logistikk. Men det som er felles for dem alle er at de er ikke umulige.
#1 Leverandør av egenproduserte varer
Det er bestandig et konkurransefortrinn å skape noe eget. Noe som kunder ikke finner andre steder enn i din nettbutikk. Men er planen å skape din egen merkevare, kan det være utfordrende å finne riktig produsent. Er du i oppstartsfasen tenker du også sikkert mye på kostnadene forbundet med å produsere egne varer. Men hva er best – kortreist eller langreist produksjon?
Når du skal velge en produsent eller grossister i utlandet, er det både fordeler og ulemper med å velge aktører i enten Europa og Asia, eller USA. For det første må du sette deg inn i hvilke lover og regler som gjelder for produksjon, opphavsrett og patent på produkter som du vil utvikle.
I tillegg er valg av produsent og leverandør vesentlig i forhold til hvordan dine kunder oppfatter produktene. Her er noen av faktorene du må tenke over før du velger en produsent for dine varer.
Land | Fordeler | Ulemper |
Europa | Kortreiste produkterBedre handelsavtalerLavere fraktkostnader til NorgeHøy kvalitetsstandard | Høyere produksjonskostnaderBegrenset utvalg av produsenter |
Asia | Rimelig produksjonStort utvalg av produsenter | Kan oppfattes negativt av forbrukereDårligere kvalitetsstandarderLange leveringstiderLite åndsverk beskyttelse |
USA | Høy kvalitetGodt utvalg av produsenterOppfattes positivt av forbrukereGod åndsverk beskyttelse | Høye fraktkostnaderKomplisert eksport/import-regelverk |
Med merkelappen «Produsert i Kina» kan produktet ditt få en oppfattelse av å være av lav kvalitet.
Dette betyr at du kan ikke ta like mye for dette produktet som om det ble produsert av leverandører i Europa eller USA. I tillegg må du veie opp alle produksjon- og fraktkostnader i tillegg og hva du sitter igjen med fra sluttbrukeren.
Er det derimot rimelige og ukompliserte varer som klær, klestilbehør eller andre gjenstander som ikke krever mye teknisk utvikling, er det ikke noe i veien for å skape et rimelig klesmerke med en kinesisk produsent om du satser på å selge store kvanta til en billig penge.
Men er du opptatt av eksklusivitet, høy kvalitet på dine produkter og vil bygge en merkevare, er nok Europa eller USA bedre alternativer for å finne produsenter.
#2 Løsning for logistikk og frakt
Når du skal produsere dine egne varer er det mange andre kostnader som kommer i tillegg til produksjon. Du må ha et lager, noen må pakke varene, og noen må behandle returer. Men om du har allerede bestemt deg for å produsere dine egne varer, er det fortsatt muligheter for å spare penger på logistikk og frakt uten måtte leie lokaler selv eller ansette folk til pakk og plukk.
Enten du har planer om å fokusere på Norge eller å selge til andre land, finner du helt sikkert 3PL logistikkpartnere som kan hjelpe deg med alle disse praktiske oppgavene.
Er du mer opptatt av å selge til utlandet kan du også velge å benytte deg av online markedsplasser som Amazon som allerede har alle dine logistikkbehov på plass. Da sender du varene dine direkte til et Amazon lager, enten i Europa eller USA, og deretter behandler de bestillingene dine så snart de kommer inn på Amazon eller i din nettbutikk.
#3 Nettbutikk med leverandører som sender til kunden
De fleste som starter smått i dag har verken lager eller egne varer de selger. Istedenfor promoterer nettbutikken forskjellige varer fra produsenter. Når kundene bestiller sendes så varene direkte til kunden fra leverandøren, noe som betyr at du slipper store utlegg i begynnelsen på varelager og kan holde prisene konkurransedyktige og lave.
Men utfordringen med denne løsningen kan være sjonglere flere forskjellige produsenter og leverandører, og så betale dem manuelt og legge inn kundens leveringsadresse. I tillegg kan det være vanskelig å følge med å lagerstatus hos alle leverandører, slik at du vet at varen er tilgjengelig når kunden bestiller.
Derfor finnes det en rekke automatiske løsninger i dag som sender kundens bestilling direkte til leverandøren, fikser betaling og sender varen ut for deg. I denne kategorien er det Aliexpress ledende på markedet. De fleste nettbutikkløsninger har integrasjoner for å laste opp produkter automatisk fra Aliexpress.
- Les mer om fordelene med Aliexpress.
Lage nettbutikk med trykk og kunstverk
En av de store trendene i dag på nettbutikker er personaliserte produkter. Er du mer interessert i å selge varer med trykk og preging finnes det mange spennende alternativer i dag som du kan hjelpe deg i gang. Det eneste du behøver å gjøre er å komme opp med ideen; kanskje en t-skjorte eller leggings design du liker?
Deretter implementere dine design på varer hos print-on-demand nettsteder som sender varen ferdig trykket til kunden. Du slipper altså å produsere klærne, og alt du trenger å gjøre er å komme på en spennende design. Du kan til og med lage egne kunstverk og få det trykket på et lerret til kunden.
For print-on-demand løsninger kan du sjekke ut disse produsentene:
- Printful
- Teespring
- Printify
- Jetprint
Fordelen med å bruke print-on-demand leverandører er at de har som regel lokaler i både USA; Europa og i Asia. Da er du ikke er begrenset til å kun selge til Norge, og får en kortreist vare med rask leveringstid til kunden.
Les mer: Hvordan lage din egen nettbutikk!
Å skape noe eget versus og selge ferdigproduserte varer
Som du ser ovenfor er det langt mer krevende å starte sin egen produktlinje fremfor å finne produsenter som allerede har varene klart. Men til gjengjeld må du forvente langt høyere konkurranse på varer som ikke finnes eksklusivt i din nettbutikk. Drop Shipping har eksistert lenge, og det er stor sjanse for at du finner nettbutikker med de samme produktene som deg.
Men ett alternativ, dersom du ønsker bare å sette ditt eget navn på produkter, er såkalte “white label” produsenter. Her får du et ferdiglaget produktsortiment som du hvor du kan legge til din egen logo og varemerke. Urverk er en typsik bransje med mange Hvitmerke-leverandører.
Så vår anbefaling er at du finner leverandører som har allerede et produktsortiment klart, men i tillegg gir deg muligheten for å sette ditt eget navn eller legge til dine egne detaljer for å skille deg ut blant konkurrentene.