Ønsker å du åpne din egen pop-up butikk på enten festivaler eller messer for ekstra inntekter? En pop-up butikk er en midlertidig butikk som åpner for en kort periode, vanligvis fra noen dager til noen måneder.
Disse butikkene kan dukke opp hvor som helst, fra en tom butikk i et kjøpesenter til et telt på en festival. Slike butikker er vanligvis mer fokusert på opplevelsen enn selve salget, og kan inneholde elementer som live-underholdning, gratis prøver og interaktive installasjoner.
Her skal vi se nærmere på hvorfor dette kan være en lønnsom idé, og i tillegg hvordan du kan få gjentakende kunder på nett etter at du stenger din pop-up butikk med løsninger som Shopify.
Hvordan dra nytte av en pop-up butikk?
Hvis du vurderer å åpne en pop-up butikk, er det noen ting du bør tenke på for å sikre suksess. Først og fremst må du ha en klar plan for hva du vil oppnå med pop-up butikken din. Er det å øke salget, øke bevisstheten om merkevaren din, teste ut et nytt konsept eller noe annet?
Deretter må du finne det riktige stedet for butikken din. Det kan være en god idé å velge et sted med mange besøkende, eller der det allerede er en konsentrasjon av butikker og aktiviteter som passer målgruppen din.
Undersøk om hvilke festivaler eller messer som foregår i ditt lokalmiljø, slik at du kan finne de perfekte arrangementene for dine varer eller tjenester.
Fordelene med å kombinere nettsalg med pop-up butikk
Å starte smått på messer og andre begivenheter er et godt alternativ for nyoppstartede bedrifter for å gjøre seg kjent og skape sin egen merkevare.
Men det er mange ting som skal på plass før du kan selge varer. Hvordan skal du ta deg betalt, og hvordan følger du opp dine kunder?
Ikke nøy deg med å bare selge til personer der og da. Du må heller fokuser på et lengre kundeforhold og kombinere virksomheten med en nettbutikk. Her er bare noen av fordelen med denne løsningen:
- Ta i mot bestillinger: Om du går tom for enkelte varer, la kundene dine legge inn bestillinger på din nettbutikk om du forventer at lageret fylles i løpet av kort tid. På denne måten trenger du ikke å avslå kunder om ting går riktig bra med din pop-up butikk.
- Markedsføring: Sørg for at du får alle detaljene på dine kunder for garantier, og ikke minst, videre markedsføring! Sørg for at de fyller ut informasjonen sin og at du har e-postadresser for å oppdatere kundene dine om nyheter.
- Betaling: Hva om du kunne tilknytte din egen betalingsterminal til nettbutikken? Dette kan du faktisk gjøre med Zettle by PayPal. Alt du trenger å gjøre er å tilknytte betalingsterminalen med din Paypal konto, så kan kundene dine betale direkte med kort og få alle betalinger inn på samme system. Du kan selvfølgelig også integrere Vipps betaling på enkelte plattformer.
- Merkevarebygging: Å lage en profesjonell nettside med informasjon om ditt firma og dine produkter er essensielt for mersalg og å bygge din merkevare. Det at du presenterer deg utad er flott, men kommer kundene dine til å huske deg i ettertid?
Beste kombinasjon med nettbutikk
Kombinasjonen av nettbutikk og pop-up butikk høres kanskje ut som en god ide, men hvilken plattform er enkel å komme i gang med, og hvilke støtter på populære betalingsmetoder?
Shopify – Dette er vel kanskje det enkleste valget. Med en komplett nettbutikkløsning og betalingssystem i ett.
Du kan enkelt la dine kunder betale med sin foretrukket betalingsmetode, og i tillegg tilby dem variasjoner av produkter og tilbehør. Du kan enkelt integrere betalingsterminaler som Zettle by Paypal i tillegg for å ta i mot direkte betaling i din pop-up butikk, og lagre alle kundedetaljene du trenger for videresalg eller ordreoppfølging.
Når du skal kombinere fysisk butikk med nettbutikk trenger du faktisk ikke mer enn Basic-abonnementet til Shopify som har alle funksjonene du trenger for å selge og ta imot betaling på nett. Les mer om Shopify løsninger her.
Oppsummering
- Pop-up butikker på messer og festivaler er en ypperlig metode for å komme i gang som nyetablert. Du får god eksponering og møter kundene dine personlig.
- Når du skal starte en pop-up butikk er det viktig at du sondere markedet først for å finne de riktige begivenhetene som har en passende kundeprofil og er interessert i produktene du har å tilby.
- En kombinasjon av nettbutikk og fysisk butikk kan forenkle salgs- og betalingsprosessen. Det er ikke sikkert at kunder kan bestemme seg der og da for å kjøpe, så hvorfor ikke la dem handle på nett i ettertid?
- Bruk løsninger som Shopify for å kunne ta imot penger enkelt med både betalingsterminaler i den fysiske butikken og på nett, slik at du får alle betalinger på samme plattform.
- Sørg for at du også innhenter data om dine kunder slik at du har dette for garantier og eventuelt mersalg i fremtiden med en god nettbutikkløsning i tillegg.