I zettle (Zettle By Paypal) for Norge: Tips og funksjoner

Jacob

Jacob

Sist oppdatert:

kassasystem

I denne artikkelen går vi gjennom en av de mest moderne betalingsløsningene som er tilgjengelig på markedet i dag for selskaper som opererer i omnikanal. Zettle by Paypal, nå også kjent som iZettle er en nordisk betalingstjeneste med et fullt integrert kasseapparat.

Omnikanal e-handel Izettles kortterminal og kassesystem sammen med alle store og veletablerte e-handelsplattformer. I tillegg er iZettle kompatibel med de fleste tredjepartstjenester med et sterkt fotfeste i det norske og nordiske markedet generelt.

Med Zettle by Paypal kan selgere for eksempel lade via sine fysiske kortterminaler samt via sine digitale salgskanaler.

Med i Zettle kan du også med fordel integrere for eksempel regnskap strømmer og lager strømmer slik at disse kan håndteres på ett sted. Med andre ord sørger iZettle for at din flyt synkroniseres og administreres sentralt, noe som kan være en stor utfordring for e-forhandlere som ønsker å selge i ulike markeder og gjennom ulike kanaler.

Du kan selvfølgelig også administrere rapporterings- og analyseverktøy sentralt med iZettle.

Gå til sammendraget av artikkelen her.

Hva er I-Zettle?

I-Zettle, nå «Zettle By PayPal» er en omfattende tjeneste for kjøpmenn som ønsker å selge både via fysisk kontanter i for eksempel butikker og restauranter. Alternativt for e-forhandlere som driver salg via omnikanal. iZettle, som opprinnelig var en svensk teknisk oppstart, ble kjøpt av PayPal i 2018. I forbindelse med oppkjøpet av iZettle skiftet tjenesten navn til Zettle By PayPal.

Det er flere fordeler med å bruke Izettle. Tjenesten er først og fremst moderne sett fra et brukerperspektiv. Det er raskt å komme i gang med å bruke tjenesten. I tillegg er Zettle By PayPals betalingsløsning laget for å fungere lekende lett med flere av de beste og mest veletablerte e-handelsplattformene som er tilgjengelig på det nordiske markedet i dag.

Selv små bedrifter og startups kan bruke i-Zettle til sin fordel. Det er relativt lave tilkoblingskostnader knyttet til testing av systemet og det er ingen bindingstid. Kostnaden for kortterminaler og programvare kan også oppfattes som konkurransedyktige og lave sammenlignet med andre alternativer på markedet.

Et overlegent omnikanal system

Hvordan er iZettle forskjellig fra andre betalingsløsninger på markedet?

Det som skiller iZettle fra eldre systemer på markedet er at iZettle er teknisk overlegne i kombinasjon med høy grad av tilgjengelighet. I dag kan hvem som helst opprette sin egen nettbutikk og begynne å selge på nett. Det er enkelt og billig. Det er akkurat slik iZettle fungerer, så du slipper å gjøre dyre justeringer for å kunne bruke tjenesten.

Fordi iZettle er kompatibel med for eksempel Shopify og WooCommerce (sannsynligvis de to beste og mest brukte e-handelssystemene tilgjengelig både i Norge og internasjonalt), kan brukere koble seg til Zettle av PayPal med en enkel app. Flere andre internasjonalt store e-handelsplattformer som Prestashop og Bigcommerce er også kompatible med Zettle By PayPal.

Hvis du ennå ikke har startet en nettbutikk, bør du gjøre kloke valg av e-handelsplattform før du begynner å bygge nettbutikken din. Du bør definere dine behov godt og deretter velge en plattform som kan gi deg de beste forutsetningene for å lykkes basert på ditt marked og forretningsmodell.

Når du har installert iZettle-appen i nettbutikken din, kan du importere alle produktene dine til Zettle-biblioteket ditt. Endringer du gjør i nettbutikken din synkroniseres automatisk, noe som er enkelt når du tar inn og ut nye produkter, endrer priser eller under kampanjer.

En annen fordel er at produktflyten er synkroniserte, noe som kan være en ganske komplisert funksjon å sette opp med eldre systemer som finnes på markedet. Dette betyr en kjempefordel dersom du selger via ulike salgskanaler og for eksempel ønsker å håndtere flere ulike beholdninger parallelt.

Integrasjoner med andre tjenester i Norge

  1. Uni Economy
  2. Vipps
  3. Klarna
  4. Visma
  5. Adobe Commerce

Uni Economy

Uni Economy er et norsk, nyutviklet økonomisystem som muliggjør sentral styring av finansstrømmer som: salg, regnskap, lønn og time avgift. Uni Economy er en fullstendig skybasert tjeneste, som gjør at brukere kan koble seg til systemet uten å laste ned og måtte installere programvare lokalt.

I stedet kan brukere administrere ulike produkt flyter i et fullstendig nettbasert miljø som er ekstremt fleksibelt. Det er mulig å administrere fakturaflyt og kunderegistre i systemet, men det er også mulig å håndtere kommunikasjon og saker direkte med kunden eller internt personale.

Vipps

Hvis du er koblet til Vipps og har fått et Vipps-nummer, kan du tillate betaling med Vipps. Det er ingen tilleggsavgifter eller ekstra transaksjonsgebyrer som Zettle By Paypal krever når kundene dine betaler med Vipps.

For å komme i gang med Vipps må du sørge for at Vipps er aktivert iZettle-appen under «Innstillinger».

Ønsker du å selge i andre markeder enn det norske? Zettle By Paypal tillater også tilsvarende alternativer i tillegg til Vipps i andre markeder. Du kan også bruke Zettel-appen med for eksempel Swish, som er en stor tjeneste i flere av de nordiske landene.

vipps og klarna

Klarna

Det kan høres ut som et paradoks at iZettle, som eies av PayPal, velger å integrere ytterligere betalingsløsninger med tjenesten (i tillegg til PayPal).

Men fordi Klarna er en så utbredt og etablert betalingsløsning i det nordiske markedet, har de valgt å gi iZettles kunder muligheten til å bruke Klarna.com, et betalingsalternativ som er integrert med iZettle.

Klarna er en av de mest velbrukte betalingsløsningene som finnes på det nordiske markedet og kan være et godt alternativ for de som ønsker å selge via Omnikanal.

For å komme i gang med Klarna sammen med Izettle, må du aktivere Klarna i butikk via Zettles Go-app. Når Klarnas integrasjon er aktivert, kan kundene dine velge å betale direkte, i forbindelse med et kjøp, eller utsette betalingen til et senere tidspunkt.

Med Klarna aktivert kan kundene dine også velge å dele betalinger. (Du får betalt på vanlig måte mens kunden betaler ned gjelden til Klarna)

Når du aktiverer «Klarna i butikk» kan kunder som velger å betale via Klarna oppgi sitt telefonnummer, eller skanne en QR-kode. Deretter genereres en lenke som sendes til kundens oppgitte mobilnummer. Kunden klikker så på lenken og kan gjennomføre kjøpet via betalingsalternativet hos Klarna som kunden foretrekker.

Visma

Visma eEKonomi er akkurat som Uni Economy en fullstendig nettbasert finanstjeneste for å håndtere for eksempel regnskap og fakturering. Vismas system brukes i dag av mer enn hundre tusen små og store bedrifter rundt om i Europa. Visma eEkonomi er i forkant av tilgjengelighet. Du kan koble til systemer via mobilen eller datamaskinen for å administrere for eksempel lønn, betalinger, fakturaer, tidsregnskap eller regnskap.

For selskaper som allerede bruker Visma kan Zettle by PayPal være et gitt valg for håndtering av betalinger via Omnikanal. For allerede tilkoblede Zettle-brukere er Visma ett av flere andre gode økonomisystemer som er kompatible med Zettle By PayPal.

Adobe Commerce

For mer avanserte e-forhandlere og nettbutikker som bruker Magento e-handelsplattform, kan du for eksempel dra nytte av Adobe Commerce eller Magento Open Source. Adobe Commerce er et kraftig verktøy som muliggjør datasynkronisering for selskaper som trenger å administrere salg gjennom ulike kanaler og ulike typer kunder (B2C og B2B).

Adobe Commerce er fullstendig skybasert og gjør det mulig å lade med Zettle by PayPal og også kunne administrere produkt flyter (som inventar og produktdata) eller rapporterings- og analyseverktøy mellom ulike kanaler på ett sted.

En rimelig tjeneste i sammenligning

IZettle eller Zettle by paypal er en rimelig tjeneste. Det er ingen oppstartskostnader eller bindende abonnementsavgift i tillegg til selve maskinvaren. Kobler du deg derimot til Zettle By PayPals kassa, er det en månedlig avgift.

Du betaler ellers en engangsavgift for å få tilgang til kortterminaler og kassasystemer. I tillegg kommer ingen faste gebyrer eller lignende. Selve transaksjonsgebyret er kjernen i iZettles prismodell. For bedrifter som selger større volum er det mulig å forhandle individuell prising. Men selv for mindre selskaper som ønsker å bruke Zettles betalingsløsning, kan det konstateres at transaksjonsgebyrene er på linje med sammenlignbare alternativer på markedet.

  • For å bruke Vipps trenger du ikke betale noe ekstra transaksjonsgebyr i det hele tatt.
  • For ordinære korttransaksjoner er påslaget 1,75 % per transaksjon
  • Ved betaling via faktura eller lenke er påslaget 2,25 %

Oppsummering:

  • iZettle, nå Zettle By PayPal er opprinnelig en svenskutviklet betalingsløsning som er blant de mest moderne og mest velutviklede betalingsløsningene som finnes på markedet i dag for norske bedrifter.
  • iZettle er en komplett løsning for handelsmenn som opererer innenfor Omnikanal.
  • Fordelen med Izettle i forhold til andre alternativer er i hovedsak at tjenesten er integrert med flere av de mest populære skytjenestene som er tilgjengelig på markedet i dag. Dette gjør at kjøpmenn som bruker iZettle har gode forutsetninger for vekst og ekspansjon. Dette betyr også at det ikke er høye gebyrer for å gjøre egne justeringer. IZettle er en «out-of-the-box» løsning som er enkel å komme i gang med.
  • Noen av de mest populære integrasjoner for Norge som med fordel kan brukes sammen med Zettle by PayPal er: Visma, Adobe Commerce, Uni Economy og Vipps.
  • Zettle kan selvsagt brukes lekende lett til å synkronisere flyt mellom Zettle og de største og mest populære e-handelssystemene som er tilgjengelig på det norske markedet i dag. Dette inkluderer for eksempel Shopify og WooCommerce.
  • Prismessig ligger iZettle godt an. Prismodellen er transparent uten noen skjulte gebyrer eller bindingstider. Du må imidlertid betale en engangsavgift for for eksempel betalingsterminaler. Det er også en månedlig avgift for å bruke Zettles kassasystem. Ellers er prisene basert på transaksjonsverdier.

Om Forfatter

Jacob

Om Forfatter

Hei, jeg er Jacob

Jeg har jobbet med med e-handel i mer enn 5 år. Jeg utvikler nettbutikker for bedrifter og skriver i tillegg artikler beregnet for gründere og startups som ønsker å komme i gang med sin egen nettbutikk.