Nettbutikk pris og kostnader sammenlignet på flere tjenester

Jan Kenneth Hansen

Jan Kenneth Hansen

Sist oppdatert:

en komplett løsning som ikke krever mye tid til å lære

Kostnadene ved å starte en egen nettbutikk er som regel vesentlig lavere enn å opprette en fysisk detaljhandel. Faktisk finnes det flere løsninger hvor du kan komme i gang gratis om du har ferdigheter innenfor webutvikling.

Men er du ute etter en komplett løsning som ikke krever mye tid å lære seg, eller for vanskelig å utvikle selv, er det som regel månedlige kostnader for å bruke plattformen.

Mange kunder du får med CRM -systemet

Vi skal se nærmere på nettbutikk pris og ekstrakostnader på de mest populære plattformene for å utvikle nettbutikker, og i tillegg se nærmere på hvilke kostnader du må beregne om du skal bruke åpne løsninger som Woocommerce eller Magento.

Hva koster det å starte en nettbutikk?

For å svare på dette spørsmålet har vi samlet prisene fra en rekke forskjellige populære plattformer. Som du sikkert vil se, er det også flere gratis nettbutikkløsninger du kan benytte deg av –  men er det virkelig gratis? Vi skal skrive litt mer om dette under tabellen.

PrisTilbudSupport
ShopifyFra 150 pr. mnd.3 dager gratis + 1 måned for $1, deretter full pris24/7
BigcommerceFra 290 pr. mnd.Få 25 % på årlig betaling24/7
EcwidFra 0,- pr.mndGratis opptil 10 produkterkl.22.00 – kl.06.00 CET
Big CartelFra 0,- pr.mndGratis opptil 5 produkterkl.14.00 – kl.18.00 CET
WoocommerceGratisIngenBrukerforum
PrestaShopGratisIngenBrukerforum
MagentoGratisIngenBrukerforum

Ut i fra denne tabellen er det kanskje ikke så veldig lett å se hva du får for pengene dine, så vi skal forklare noen av tjenesten her.

Programvare som Woocommerce, PrestaShop og Magento er åpne kildekoder. Hvem som helst kan laste disse ned å starte en nettbutikk uten begrensninger til hvor mange produkter du har, eller hvor mange kunder du får inn i CRM-systemet. 

Så du kan jo spørre deg selv – hvorfor velger mange betalte løsninger når det finnes gratis alternativer?  Årsaken er at de er kompliserte. For en nybegynner som ønsker å starte en liten nettbutikk for seg selv, kan disse løsningene bli fort mer kostbare enn mer brukervennlige SaaS-systemer som Shopify eller Ecwid

Integrer CMS -systemer for kundebehandling

På åpne kildekoder finnes det store brukerforum på nett hvor du kan legge inn dine egne innlegg, eller prøve å finne svar på dine problemer. Om ikke, må du kjøpe support selv. Med betalte løsninger kan du få 24-timers support på enkelte plattformer, og det meste er intuitivt lagt opp slik at du får til mesteparten av jobben selv. 

I tillegg får du langt flere maler å velge mellom, slik at du kan skreddersy layout slik du vil. Det er som regel enkelt å finne ut av hvordan opprette produktkategorier, betalingstjenester, eller å integrere CMS-systemer for kundebehandling, ettersom alt dette er inkludert i SaaS-plattformen.

De skjulte kostnadene på åpne kildekoder

Som nevnt er kildekoder som Woocommerce helt gratis å benytte seg av, og er kanskje et veldig godt alternativ dersom du har en WordPress nettside fra før du vil implementere en nettbutikk på. Men det kan påløpe seg store kostnader på er integrering av forskjellige løsninger som du definitivt trenger. For eksempel: 

  • Domene og webhotell

Selv om du velger en «gratis» nettbutikkløsning, må du fortsatt kjøpe et domene og et webhotell for å være vert for din nettbutikk. Det kan ofte være rimelige inngangspriser på webhotell, men hvor mye båndbredde trenger du og lagringsplass til ditt prosjekt? I tillegg må du også tenke på opplastingshastigheten av nettbutikken din. Dette er faktisk er rangering faktor på Google om du har en veldig treg nettside. 

  • Betalingstjenester 

Her i Norge er vi ganske bevisste på hvilke betalingsalternativer vi foretrekker. Om du ikke tilbyr de riktige betalingsmetodene, er det stor fare for at konkurrenter går over til andre aktører. Å legge inn Vipps for enkel betaling, eller kanskje Klarna på litt dyrere produkter, er derfor et must for det norske markedet. 

  • Egen storefront 

Ingen vil ha en nettbutikk som ser kliss lik ut som konkurrenten. Derfor er det viktig å skille seg ut og skape en god layout for produkter, artikler og forside. På plattformer som Woocommerce, PrestaShop eller Magento, er layoutene svært begrenset. Derfor er det vanlig å enten kjøpe ferdiglagde maler fra tredjepartsutviklere, eller å utvikle sin egen storefront. 

  • Tilpassing og optimalisering 

I dag handler de fleste nordmenn på mobiltelefoner. Da er det viktig at du har en layout og handleopplevelse som er tilpasset dagens shopping kultur. Om ikke, har de lett for å spore av i løpet av kjøpsprosessen og handler en annen plass. Det er nemlig ikke slik at alle tredjepartsløsninger er godt nok tilpasset, og byr på en mer tungvint opplevelse enn hva forbrukere er vant med fra konkurrentene. 

  • Automatisk ordrebehandling

 I dag er det veldig vanlig at nettbutikker driver uten lager eller egne produkter. De finner produsenter som sender direkte til kunden. Derfor er det blitt mer og mer vanlig med automatiske løsninger for å håndtere ordre og utsendelse, slik at de ikke trenger å legge inn ordre manuelt til produsenter. Les mer om 3PL logistikkløsninger her!

  • Kundeoppfølging

Stort sett alle SaaS-plattformer som du betaler månedlig for har et godt oppsett for kundeoppfølging. Alt i fra automatiske svar ved bestilling, sende ut sporingsnummer og behandle returer.

Løsninger på åpne kildekoder kan være svært begrenset på dette området, og krever ofte mer tid å sette seg inn i. Det er ofte behov for å legge til enkelte funksjoner hvor det er behov for eksperthjelp.

Dette er bare noen få smertepunkter som kan være utfordrende for oppstartsbedrifter, og det er nettopp derfor mange heller velger en løsning med månedlig betaling og god kundestøtte dersom du trenger hjelp til noe. 

Husk at en gjennomsnittlig webutvikler i Norge tar rundt 1.100 kroner per time for å hjelpe deg med slike problemstillinger. Mange av de nevnte oppgavene ovenfor kan ta opptil flere dager å få ferdig.

Billigste og enkleste løsninger å komme i gang med

Skal du ha en liten nettbutikk med et lite sortiment av varer og er opptatt av så lite kostnader som mulig, kan Ecwid og Big Cartel være to interessante løsninger. 

Ecwid er helt gratis å komme i gang med. trenger du verken domenenavn eller webhotell, kan du tilknytte din nettbutikk direkte på sosiale medier eller andre plattformer du bruker i dag. Gratis løsningen har kun mulighet for å legge til 10 produkter. Derimot kan du velge valuta i norske kroner, får et enkelt ordre og CMS-system for å behandle kjøpene.

Få alle detaljer om Ecwid her!

Big Cartel derimot, passer bedre til dem som har et eget produktsortiment. Om du for eksempel har designer-ostehøvler eller strikker dine egne Ullgensere, kan dette være et flott og enkelt alternativ.

Sjangere denne løsningen er mest populær innenfor er Print-on-demand og for å selge sine egne kunstverk på nett. Se vår vurdering av Bigcartel her.

Disse er best egnet for store nettbutikker

Med nettbutikkløsninger er det vel som alle andre varer og tjenester – du får det du betaler for. Er du ikke en webutvikler men vil likevel ha alle utviklingsmuligheter som med en åpne kildekoder, er det får andre SaaS-plattformer som matcher Shopify eller Bigcommerce

Integrer en tredjeparts løsninger for frakt og ordrebehandling

Du kan for eksempel legge til alle kjente betalingsmetoder i Norge, få et komplett CMS-system, og det er enkelt å integrere tredjepartsløsninger for frakt og ordrebehandling.

Men en knapp seier går til Shopify, i og med at de har en egen betalingstjeneste som kobler sammen de mest populære betalingsalternativene. På denne måten slipper du å måtte integrere forskjellige kontoer for innbetaling til for eksempel Vipps eller Klarna – alt kommer på samme betalingssystem.

Oppsummering

  • Den rimeligste og mest brukervennlige plattformen over tid er Shopify for startups. Du kan komme i gang for kun 50 kroner/måneden. Den har også de enkleste løsningene for skalerbarhet over tid. 
  • Åpne kildekoder kan være en flott ramme for nettbutikken dersom du er flink til å utvikle detaljene, implementere integrasjoner du trenger, og tilpasse nettsidene for dine kunder. Dette er helt gratis å komme i gang med. 
  • Dersom du ikke har erfaring innen webutvikling og behøver mye ekstern hjelp for å få på plass ulike løsninger du trenger, kan åpne kildekoder blir fort mye mer kostbart enn ferdiglagde plattformer som har enkle tredjeparts integreringer. 
  • Om du trenger hjelp eller støtte er dette også inkludert i månedsprisen du betaler. Du slipper altså å betale dyre konsulenter om du står fast på enkelte punkter.
  • Med små nettbutikkløsninger kan du både slippe unna store månedskostnader og hjelp fra utviklere. Men dette passer best for butikker som har et begrenset utvalg av produkter, eller digitale tjenester de selger online. 
  • Nettbutikkløsninger som Shopify har alle mulige behov dekket for å skalere nettbutikken og utvikle den slik du vil, uten å trenge hjelp fra eksperter.  Med et stort utvalg av ekstra integrasjoner, er det enkelt å gjøre hele utviklerjobben selv.

Om Forfatter

Jan Kenneth Hansen

Om Forfatter

Hei, jeg er Jan Kenneth Hansen

Jeg jobber hovedsakelig som skribent for flere nettsider og nettbutikker, og publiserer innhold på en rekke forskjellige plattformer. Målet mitt er å hjelpe deg å finne nettbutikkløsningen som passer best for deg ut i fra mine egne erfaringer.